KD vill satsa pÄ jordbruket: "Blev inte som vi trodde"

Kostnader för el och drivmedel driver upp priserna för allt annat inom lantbruket. Nu vill KD satsa för att förbÀttra situationen inom jordbruket. "Vi mÄste öka vÄr sjÀlvförsörjningsgrad", sÀger Magnus Oscarsson (KD).

Kristdemokraterna Denise Cassel, Per Larsson och Magnus Oscarsson sÀger att jordbruket mÄste prioriteras.

Kristdemokraterna Denise Cassel, Per Larsson och Magnus Oscarsson sÀger att jordbruket mÄste prioriteras.

Foto: Jasmine HĂŒbinette

Östergötland2022-02-11 19:00

PĂ„ fredagen kallade Kristdemokraterna i Östergötland till presstrĂ€ff pĂ„ Kolstorps gĂ„rd utanför Ljungsbro. En mustig gödseldoft fyller luften och kor rĂ„mar i bakgrunden. PĂ„ plats Ă€r riksdagsledamoten Magnus Oscarsson, regionrĂ„det Per Larsson och Denise Cassel, som Ă€r kommunalrĂ„d i Linköping och den enda som inte sitter i opposition.

PÄ Kolstorps gÄrd bedrivs i huvudsak mjölkproduktion. Det Àr ett familjeföretag, bröderna David och Arvid Pettersson hÄller successivt pÄ att ta över efter sin far och hans bror.

– Man mĂ„ste nĂ€stan vara ett familjeföretag, det gĂ„r nĂ€stan inte att etablera ett lantbruksföretag frĂ„n noll nu, sĂ€ger David.

Farbrodern Örjan kommer med högaffeln pĂ„ axeln och lyssnar en stund. 

– Det Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att fĂ„ ekonomi i lantbruksverksamhet. Det mĂ„ste finnas möjlighet att tjĂ€na pengar pĂ„ jordbruket, sĂ€ger Magnus Oscarsson (KD), som sitter i riksdagens miljö- och jordbruksutskott. 

Priserna pÄ drivmedel, foder och emballage till höbalarna har blivit avsevÀrt dyrare. BrÀnslepriset pÄverkas av reduktionsplikten som innebÀr att fossilt fordonsbrÀnsle blandas ut med biodrivmedel.

– Vi har skenande brĂ€nslepriser pĂ„ grund av reduktionsplikten. Vi tyckte att det var bra och för en god sak och det tycker vi fortfarande, men frĂ„gan Ă€r om vi har rĂ„d med det? Man kanske behöver dĂ€mpa takten lite, sĂ€ger David. 

Det Àr inte heller sÄ miljövÀnligt som det verkar, menar Oscarsson:

– Det hĂ€r blev inte som vi trodde. Vi importerar nu 80 procent av det vi blandar i brĂ€nslet. Det kommer frĂ„n sockerrör och annat som man hugger ner regnskog för att kunna odla. SĂ„ var Ă€r miljönyttan?

– Vi krĂ€ver en lĂ€gre takt Ă€n den Sverige har nu. Vi borde ocksĂ„ anvĂ€nda svenskproducerad biodrivmedel för miljöns skull, sĂ€ger Magnus Oscarsson, som menar att Ă€ven Ă„kerinĂ€ringen skulle gynnas. 

– Vi kan inte offra lantbrukarna för klimatambitionerna, sĂ€ger Denise Cassel. 

Även det historiskt höga elpriset pĂ„verkar. 

– Vi vill se en elpriskompensation likt den för privatpersoner, fast anpassad för företag, sĂ€ger Oscarsson och pĂ„talar att en betydande del av elpriset bestĂ„r av elskatt. 

David Pettersson suckar: 

– Det Ă€r vĂ€l höjden av ett socialistiskt samhĂ€lle dĂ€r skatterna Ă€r sĂ„ höga att man mĂ„ste fĂ„ tillbaka en del i bidrag frĂ„n staten. Vi vill egentligen inte fĂ„ riktade stöd och olika bidrag, vi vill helst fĂ„ betalt för det vi producerar. Matpriserna Ă€r nu pĂ„ en historiskt lĂ„g nivĂ„ i förhĂ„llande till inkomst.

David medger samtidigt att mjölkpriset Ă€r historiskt högt, men att det inte hjĂ€lper mot de ökade kostnaderna. 

– Vi Ă€r inget krisande företag, men mĂ„nga andra har det tufft. Man borde satsa pĂ„ att hĂ„lla igĂ„ng de lantbruk som finns. SjĂ€lvförsörjningsgraden borde vara en valfrĂ„ga.

Varför ska just jordbruket fÄ extra stöd, kan de inte anpassa verksamheten efter sina kostnader som andra företag?

– Livsmedelsproduktionen Ă€r viktig för samhĂ€llet. Det Ă€r grundlĂ€ggande att det finns mat. Förut hade man beredskap i hĂ€ndelse av en kris, men sĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngre och tidigare sa man att man skulle förlita sig pĂ„ EU. Vi mĂ„ste prata om det hĂ€r. Vi behöver ha egen livsmedelsproduktion. Kanske blir vi aldrig helt sjĂ€lvförsörjande, men vi mĂ„ste öka sjĂ€lvförsörjningsgraden, sĂ€ger Magnus Oscarsson. 

– Det handlar om vad man tycker att det Ă€r vĂ€rt, inflikar Denise Cassel. 

Reduktionsplikten

InnebĂ€r att fossila drivmedel blandas ut med biodrivmedel, som i nulĂ€get Ă€r dyrare Ă€n fossila brĂ€nslen. 

MÄlet Àr att minska vÀxthusgasutslÀppen med 70 procent för transporter inom landet till 2030.

Det sker stegvis med mÄlet att Är 2030 ska dieseln vara utblandad med 66 procent och bensinen med 28 procent.

FrÄn den 1 januari 2022 Àr reduktionsplikten 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

Den 1 augusti 2021 var motsvarande nivÄ 26 procent för diesel och 6 procent för bensin.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!