KARTA: Här kan du räkna med långa bilköer

Flera mil av E4 ska asfalteras i år, liksom en rad andra vägar. Dessutom byggs vägen mellan Skeda Udde och Rimforsa om till 2+1-väg – så räkna med bilköer.

Östergötland2017-04-17 10:00

Den goda nyheten är att vägarbetena, och därmed trafikstörningarna, blir färre i år än normalt. Den dåliga nyheten är – vilket vi berättat tidigare – att det beror på att Trafikverket fått mindre pengar i sin budget.

Asfalteringsarbetena har redan börjat så smått, med väg 503 mellan Tranås och Ödeshög. Det arbetet fortsätter efter påsk på andra sidan Tranås, förbi Hestra och ner till Österbymo.

Sex mil körbana ska asfalteras på E4, vid Mjölby, Linköping och Norrköping. Dessutom repareras bron över Stångån, ett arbete som startar efter semestrarna och beräknas ta drygt två månader.

Trafiken på E4 kommer inte att ledas om, men det blir sänkt hastighet och ibland mötande trafik.

Andra vägar som får en upprustning i år är till exempel Klinga–Skärblacka, Borensberg-Ervasteby och Slaka-Nykil.

– Det är vägar som är i dåligt skick, där vi har lappat och lagat i många år. Nu görs de i ordning ordentligt, berättar Nicklas Sundström, projektledare på Trafikverket.

På en del mindre vägar används så kallad tankbeläggning, eller indränkt makadam. I år gäller det framför allt i södra länet, med bland annat flera vägar runt Horn.

– De vägarna är klokast att undvika helt medan arbetena pågår, om man kan. Det finns risk för både stenskott och punktering i samband med fräsningsarbeten, säger Nicklas Sundström.

Riksväg 23/34 mellan Skeda Udde och Rimforsa byggs om till 2+1-väg, ett arbete som pågår till hösten 2018.

– Störst trafikproblem lär det bli efter semestern när det ska byggas en rid- och viltport vid Eda, mellan Brokind och Rimforsa. Då kommer trafiken att ledas förbi på en tillfällig väg, berättar projektledare Lisa Herland.

Tre metoder för vägbeläggning

Konventionell: Den gamla ytan fräses bort och därefter läggs ny massa på. Vanligast är ABT, asfaltbetong tät, och ABS, asfaltbetong stenrik. ABT ger en tätare och slätare yta som till exempel lämpar sig inne i städer där man vill få en tystare väg. ABS ger en grövre yta som tål slitage från traken bättre.

Remixing: Här sker allt i ett moment. Den gamla beläggningen värms, fräses ner, samlas upp och blandas med ny massa för att kompensera för det som är bortslitet i spåren. Därefter läggs och vältas den blandade massan direkt.

Tankbeläggning: Stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig. Kostnads- och energieffektiv metod som dock kan medföra stenskott om bilarna inte saktar ner. Används på vägar med mindre än 2 000 fordon per dygn i årssnitt.

Entreprenörer i Östergötland

E4 och E22: Underhålls på långa kontrakt av Svevia (2009–2021) respektive Skanska (2014–2029).

Konventionell läggning: Asfalts-gruppen Öst (2016–2018).

Remixing: Svevia (2016–2018).

Tankbeläggning: Svevia (2017–2019).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!