Kommunerna kring Stångådals- och Tjustbanan har tillsammans med Trafikverket sedan tidigare kommit överrens om investeringar på totalt 200 miljoner kronor. 142 miljoner av dem har redan använts. Under ett möte i Linköping mellan alla inblandade parter meddelade Trafikverket att man inte tänkte fullfölja avtalet.
De utredningar Trafikverket gjort pekade på att det lönsammaste skulle vara att lägga ner Stångådals- och Tjustbanan i stället och att satsa på vägtrafik. 58 miljoner var kvar i investeringspotten och bansträckningen låg i stället helt plötsligt inför ett nedläggningshot. De upprörda rösterna var så klart många.
– Vi har jobbat intensivt sen dess och fick veta i torsdags att Trafikverket äntligen hade vänt i frågan. Nu blir det mesta av de kvarvarande projekten framflyttade ett år ungefär men det får anses som hanterbart, säger Michael Leijonhud på infrastrukturkansliet och som jobbar för samtliga kommuner längs järnvägssträckan.
Ulf Nilsson, ordförande i Kalmar läns trafiknämnd, berättar för Västerviks Tidning om en stor resandeökning i hela länet med tågtrafiken på banan. När det gäller resor över länsgränserna har resandet ökat med nära 13 procent, och på vissa sträckor i länet – däribland mellan Högsby och Hultsfred – har resandet ökat med hela 60 procent. Till stor del är det de nyanlända som står för ökningen. De nyanlända får busskort bekostade av Migrationsverket.
– Ska man hårdra det så kan man säga att antalet nyanlända har räddat både Tjustbanan och Stångådalsbanan. När vi släpper resandesiffror som visar på sådana här ökningar så kan man inte lägga ner linjer, säger Ulf Nilsson.
Michael Leijonhud menar att det inte fanns några andra alternativ än att fullfölja avtalet.
– Det här handlar inte om tycke eller smak utan om kalla fakta. Trafikverket har ingått ett avtal och då ska det avtalet följas. Det går inte att fly undan ett ingånget avtal bara för man då råkade tycka annorlunda i frågan.
Det som nu återstår när pengarna återigen är på ingång är bland annat en stabilisering av rälsen vid Opphem och en mötesstation i Rockneby samt en hel del småreparationer. Men den stora målsättningen för järnvägssträckan finns ännu kvar.
– Och det är en elektrifiering av hela banan och ett helsvetsat spår. Då skulle man kunna tala om en robusthet som heter duga. I år räknar vi med en halv miljon resor på sträckan, med en upprustad bana och fler turer kan man nog räkna med en miljon resor per år, säger Michael Leijonhud.