”Islandshästarna förvaras lagvidrigt ”

Den omfattande importen av islandshästar till Sverige via Norrköpings flygplats är inte seriös, hävdar en hästägare som anmäler att hästar utsätts för brott mot djurskyddslagarna.

Efter landning ska islandshästarna in i stallbyggnaden för besiktning innan de får hämtas av köpare som transporterar dem vidare.

Efter landning ska islandshästarna in i stallbyggnaden för besiktning innan de får hämtas av köpare som transporterar dem vidare.

Foto: Joakim Blomqvist

Östergötland2016-05-24 08:08

Norrköping har Europas sämsta hantering av importerade islandshästar, menar Marie-Louise Hedberg som hämtade en häst på flygplatsen i Norrköping i höstas.

– Hade vi vetat hur illa det är så hade vi aldrig låtit vår häst landa där, säger Marie-Louise Hedberg.

Hon har anmält gränskontrollstationen i Norrköping till Jordbruksverket.

"Känns inte tryggt"

Den senaste transporten av islandshästar till Sverige landade på Norrköpings flygplats för en dryg vecka sedan. Monique Nilsfors i Täby skulle ha haft sin häst ombord på planet, men valde att avboka. Hon säger att hon försökte få svar om hanteringen av hästarna ombord och på flygplatsen i Norrköping men fick motstridiga uppgifter från exportör, speditör, gränskontrollstationen i Norrköping och djurskyddshandläggaren på länsstyrelsen i Östergötland, som har tillsynsansvar.

– Nu undrar jag: Finns det någon som har koll? Det här känns inte tryggt, säger Monique Nilsfors.

– Vi menar att förvaringen av hästar i Norrköping är lagvidrig, säger Marie-Louise Hedberg.

Efter den förra hästtransporten i februari i år tvingades gränskontrollveterinären i Norrköping akut avliva en häst som brutit benet under flygningen.

Ett flyg per kvartal

Sedan 2007 är Norrköping en av tre flygplatser i Europa som tar emot hästar från Island. Övriga är Billund i Danmark och Liége i Belgien.

Flygningarna till Liége sker flera gånger per kvartal, transporterade i mindre containrar på Icelandairs plan.

I Norrköping landar sedan flera år tillbaka ungefär ett hästflyg per kvartal. Enligt uppgifter till tidningen har upp till 70–80 hästar transporterats på vissa plan, där hingstar och ston med föl separerats i mindre containrar men övriga hästar rest i storfållor med drygt tiotalet lösgående djur i varje. Efter avlastning hyser flygplatsen hästarna i mindre boxar och större gruppboxar.

Billund använde sig enligt uppgift av samma hantering tidigare men har gått över till att hysa varje häst i enskild box.

Stressade hästar

Efter att Marie-Louise Hedberg i höstas kom från sin gård i Lund till Norrköping för att hämta sin häst är hon kritisk till gränskontrollstationens hantering.

Eftersom stationen har ett fåtal mindre boxar föses hästar som inte känner varandra, och som är stressade efter flera dagars resa från gårdar på Island via uppstallning på flygplatsen och därpå en flygtransport, ihop på för trånga ytor under för lång tid, anser Marie Louise Hedberg.

"Stämmer inte"

Gränskontrollen godkändes av länsstyrelsen i Östergötland 2006. I ansökan anges att hästar ska tillbringa 2–4 timmar i gränskontrollen innan de förs vidare till sina slutdestinationer. Men det stämmer inte, menar Marie-Louise Hedberg. Hon berättar att hennes häst landade strax efter klockan 16, samtliga hästar var avlastade runt 17.30 och hästen lämnades ut till henne först 01.10.

– Vänner till oss hämtade också hästar och de berättade klockan 03.30 att de fått ut sin häst.

I informationen till hästägare som finns på flygplatsens hemsida står det att man måste räkna med minst fem timmars väntetid för veterinärbesiktning och dokumentation innan hästen kan lämnas ut.

Marie-Louise Hedberg är också kritisk till flygbolagets sätt att transportera hästar i storfållor, som hon kallar ”uråldrigt”.

– Vi är flera inom islandshästnäringen som nu ligger på för att få dem att upphöra med den här sortens transporter, säger hon.

Tillräcklig yta för djuren

Enligt djurskyddsförordningen ska en vuxen häst med mankhöjd upp till 140 centimeter, vid tillfällig uppstallning, ha 5,1 kvadratmeter yta att röra sig på.

Vissa islandshästar har högre mankhöjd och ska då ha 5,9 kvadrat.

Unghästar ska ha 3,8–4,4 kvadrat.

Tidningen har försökt ta reda på hur många vuxna, unghästar, hingstar, samt sto med föl som anlänt till Norrköping med respektive flyg men fått svaret att detta inte dokumenteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!