– Det var kallt den där dagen i januari när jag parkerade på Platensgatan i Linköping. Jag ställde min bil i en parkeringsficka och bara några meter framför fanns en biljettautomat, säger Mikael Nordèn från Blåvik utanför Boxholm.
Han betalade för en timme och lämnade sedan bilen. När han kom tillbaka efter 45 minuter satt en parkeringsanmärkning i rutan. Parkeringsvakten fanns på plats och när Mikael försökte prata med henne lämnade hon platsen.
– Jag visste ju att jag hade betalat så jag insåg att det måste var något som var galet.
När han tittade på sin biljett visade det sig att det saknades en bokstav i registreringsnumret som han angett på biljetten.
– Jag betalade in p-boten och sedan skickade jag in ett parkeringsbestridande eftersom jag anser att jag gjort rätt för mig. Jag bifogade även ett kvitto från Dukaten där det står att det dragits 26 kronor från mitt konto.
I svaret från polisen kan man läsa att eftersom Mikael bestridit parkeringsanmärkningen har de gått igenom ärendet och att det ankommer på den enskilde att säkerställa att korrekt registreringsnummer registreras.
– De skriver att fordonet var uppställt på aktuell plats utan att visa att avgift eller motsvarande var betald. Men jag har ju bevis att jag har betalat. Såklart är jag säker på att jag tryckt på B, men det verkar inte ha registrerats.
I polisens utredning står det också att betalningsansvaret inte undanröjs för att man i efterhand uppvisar en biljett. Slutsatsen är alltså att Mikael gjort fel och böterna kvarstår.
– Det står en bil bredvid automaten med registreringsnummer MMB93A och jag har tryckt in MM93A. Det bryr man sig inte om utan tar ett beslut att jag har gjort fullständigt fel. Är det inte märkligt? Jag har ingen uppsåt att stå gratis eller sabotera för någon. Jag gråter inte över 400 kronor, utan det handlar om sättet parkeringsbolagen jobbar på.
Johnny Gustavsson bor i Linköping. Han har råkat ut för en liknande händelse som Mikael när han skulle parkera bilen utanför sin arbetsplats i Norrköping.
– Automaten var glad och lycklig och accepterade att jag slog in ett felaktigt registreringsnummer. Jag fick ingen indikation på att jag slagit in fem tecken istället för sex. När jag kom tillbaka satt en lapp på rutan.
Även Johnny bestred parkeringsanmärkningen.
– Jag ansåg att det är uppenbart att jag försökt göra rätt för mig. Det är extremt tydligt då jag har betalat och jag har ett kvitto. Det är beklagligt att kravet kvarstår, men de anser att det är min uppgift att säkerställa att jag knappat in rätt registreringsnummer.
Hojab parkeringsservice är ett inkassobolag som samarbetar med kommunala och privata parkeringsbolag i hela Sverige. De är specialiserade på uppföljning och indrivning av kontrollavgifter för olovlig parkering. I Johnnys fall Europark.
– Företagsnamnet innehåller ordet service. Man undrar ju vilken service man syftar på. Jag är tacksam att jag inte har ett yrke där jag skickar ut fakturor till människor som uppenbarligen försökt göra rätt för sig.
Johnny har berättat om händelsen på Facebook och de kommentarer han fått visar att han och Mikael inte är ensamma om att få betala för en missad bokstav.