Först onsdag morgon den 29 juni – alltså drygt fyra dygn efter händelsen med Mjölbybon Eva Möller – får det ansvariga företaget för driften av hissarna vid Motala resecentrum reda på att en perronghiss är ur drift och att det dessutom saknas reservdelar. Informationen kommer från den underleverantör som ska svara för reparationerna.
– Det här är inte alls bra, kommenterar Mary Fällström objektansvarig hos Primär fastighetsförvaltning, bolaget som har Trafikverkets uppdrag att sköta driften av bland annat hissar.
När hon sedan söker sig bakåt i datasystemen och synar jourapporter ser hon att det finns en felanmälan redan från den 21 juni och ytterligare en från den 26, men utan att de kommit till hennes kännedom.
Under tiden, tidigare under midsommaraftonen, hade dock Eva Möller kunnat ta sig till Motala och ut från perrongen via hissen. Det tyder på den ändå kan ha varit i funktion till och från.
– Det är sårbart med få hissar på vissa stationer. I Motala finns ju heller ingen övergång i plan. Här borde det åtminstone finnas en rullramp vid trapporna. Under sådana förutsättningar är det viktigt att felanmälningssystemet fungerar och det har det inte gjort här. Men samtidigt bra att problemen synliggörs, säger Mary Fällström.
I vart fall i torsdags morse fungerade hissen igen.
I Motalas fall vore en lösning fler hissar, vilket i så fall blir Trafikverkets ärende.
Motala kommun kommer förmodligen att vilja utöka tunneln under järnvägen för att skapa en förbindelse mellan centrum och det planerade projektet "Kanalstaden" i områdena kring Idrottsparken. Det kanske samtidigt ger åtminstone fysiska möjligheter att installera fler hissar.
Östgötatrafikens biträdande trafikchef Mattias Näsström är dock mer inne på att en snabbare och enklare väg är att skapa bättre rutiner för säkerheten.
Och Mary Fällström berättar att hennes företag nu är på väg in i ett avtal med en ny underentreprenör för Motalaområdet, vilken också har en bredare repertoar utöver reparationer:
– Vid den här typen av fel kommer det i fortsättningen att omedelbart larmas till trafikoperatören så att resenärerna förvarnas om problem vid stationerna.
Är det inte för många inblandade i kollektivtrafiken – saker verkar kunna falla mellan stolarna?
– En bra fråga, och det är den typen av risker vi försöker komma till rätta med genom våra nya avtal.