Östgötska miljondraget i tunnelbanan ska locka turister

I ett försök att få hit turister har Region Östergötland just nu en stor kampanj där de tapetserat kollektivtrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö med affischer föreställande östgötska pärlor. "Vi vill plantera Östergötland i folks medvetande", säger besöksnäringsstrateg Hanna Nord.

På Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm gör Region Östergötland reklam för Tåkern och Häradskär. Bredvid gör Tui reklam för bland annat Tokyo och Machu Picchu.

På Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm gör Region Östergötland reklam för Tåkern och Häradskär. Bredvid gör Tui reklam för bland annat Tokyo och Machu Picchu.

Foto: Sofia Thomasson

Östergötland2023-11-01 19:00

I Stockholms tunnelbana hänger just nu vad som ser ut som filmaffischer till kommande storfilmer på bio. Men istället för någon popcornrulle gör affischerna reklam för östgötska besöksmål som Tåkern, Trollegater och Häradskär. 

Det är Visit Östergötland, Regionens gren för att marknadsföra länet, som ligger bakom kampanjen som just nu tapetserar kollektivtrafiken i landets tre största städer.

Förutom affischer med specifika besöksmål finns också andra där giganter som Kolmården, Flygvapenmuseum och Gamla Linköping trängs på en och samma.

Hur gör ni för att välja ut vilka platser ni har med i kampanjen?

– Vi har utgått från kriterier om att man ska kunna besöka platsen året om, där det finns utbud kopplat runt omkring. Vi vill ju gärna locka till platser där man kan spendera pengar helt enkelt, det är det viktigaste, säger Hanna Nord, besöksnäringsstrateg på Region Östergötland.

undefined
Reklamkampanjen syns i kollektivtrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö och har kostat totalt en miljon kronor för Region Östergötland.

Östergötland har många besöksmål dit folk från andra delar av landet åker över dagen. För Region Östergötland är målet att få gästerna att stanna kvar längre, allra helst flera nätter.

– De turismekonomiska effekterna av en övernattning jämfört med om man åker över dagen är enorm, säger Hanna Nord. 

Det måste vara hård konkurrens om turisterna? Gör inte alla län liknande kampanjer?

 – Nej, det skulle jag inte säga att de gör faktiskt. Och det är just därför vi gör de här kampanjerna, vi behöver sticka ut. Vi har inte en enorm marknadsföringsbudget så därför gör vi de kampanjer vi väl gör lite skruvade så att folk hajar till.

Måste Östergötland kämpa hårdare för att locka besökare än turistklassiker som exempelvis Gotland, Skåne och Västkusten?

– Ja. Vi har ingen Dalahäst, som vi brukar säga. Vi är en region som det är lätt att ta sig till, men tyvärr är det också lätt att ta sig härifrån också. Vi är kanske inte kända för något specifikt, som många andra regioner är. Vi har lite allt möjligt, och det kan vara positivt men ur marknadsföringssynpunkt hade det varit lättare om man hade något speciellt man förknippades med.

Kan ni mäta effekterna av en sådan här kampanj? Fungerar de?

– Vi är ju bara en del i ett jättestort system som marknadsför olika mål i Östergötland. Men vi ser att antalet besökare ökar varje år, framförallt från inom Sverige. Men exakt vilken effekt just vår kampanj har är förstås väldigt svårt att säga. Om någon kommer på hur man gör det får man mer än gärna höra av sig!

Totalt har hela den här kampanjen kostat Region Östergötland ungefär en miljon kronor, i princip hela marknadsföringsbudgeten för året.

Får ni valuta för miljonen?

– Ja. Det skulle jag säga. Vi får väldigt fin respons från folk som har sett den. Och när vi gjorde det här för tre år sen så vet vi exempelvis att det aldrig varit så mycket folk i Trollegater som efter kampanjen, så där vet vi att det faktiskt har fungerat. 

– Vi vill plantera Östergötland i folks medvetande, och det gör vi i och med det här. 

Hanna Nord säger att de viktigaste ambassadörerna, och de som drar hit flest folk, är östgötarna själva. Och Visit Östergötland hoppas att kampanjen också ska bidra till lokal stolthet för sitt landskap.

– Även om de inte är den direkta måltavlan för kampanjen är vi väldigt måna om att östgötarna ska känna en stolthet och sprida det vidare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!