Här har polisen börjat klampa fordon

Östgötapolisen har nu "klampat" sin första lastbil. En chaufför som inte fått, eller tagit, sin dygnsvila fick hjulen låsta.

Här är den första bilen som östgötapolisen under torsdagen låste hjulen på. Den nya lagen infördes i mars. Snart skärps lagen ytterligare.

Här är den första bilen som östgötapolisen under torsdagen låste hjulen på. Den nya lagen infördes i mars. Snart skärps lagen ytterligare.

Foto: Privat

Östergötland2015-06-06 09:16

Svensk åkeritidning skriver att det på torsdagen var allra första gången som östgötapolisen använde sig av metoden klampning som är relativt nytillåten i Sverige.

– Ja, det stämmer att det var första gången i Östergötland, berättar polisen Mats Åkerblom för NT.

Han gick nyligen i pension efter 30 år som polisinspektör inom yrkestrafikkontrollen.

– Mina grabbar litade inte på att chauffören skulle ta sin dygnsvila och då klampade de bilen.

Det var vid Ringeby trafikplats i Norrköping och fordonet var en bulgariskregistrerad lastbil.

Lagstadgad vila
Frans Johansson är journalist och ansvarig utgivare för den oberoende branschtidningen Svensk åkeritidning. Han säger att klampning fortfarande är ovanlig även ur ett nationellt perspektiv. Sedan mars i år, då det blev tillåtet i Sverige, har det skett vid cirka tio tillfällen i landet.

Idagsläget är det tillåtet för polisen att klampa bilarna i max 24 timmar för att chaufförerna ska ta sin lagstadgade dygnsvila.

– Men precis snart kommer det att vara tillåtet att låsa hjulen tills chauffören har betalat sina böter. Som det varit tills nu har ju lastbilschaufförerna kunnat rulla ändå, eller rullat vidare när de fått sin dygnsvila, säger Frans Johansson.

Lättare få betalt
Han tillägger att debatten kring lastbilar ofta blir lite skev och att det är viktigt att framhålla att det inte bara är åkerier från andra länder som gör sig skyldiga till brott på de svenska vägarna. Men att få betalt för trafikförseelserna, säger han, har blivit betydligt lättare med klampningen av de utländska bilarna.

Enligt polisen Mats Åkerblom är förarna skyldiga att betala bötesbelopp som står i proportion till hur stor, eller liten, vila de har tagit enligt lastbilens färdskrivare.

– Böterna brukar hamna någonstans mellan 1 500 och 4 000 kronor och de brukar betala, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om