Roger Altsäter, Göta Kanalbolagets vd, förklarar närmare:
– I jämfört med samma tidpunkt under 2019 och 2021 är det 283 respektive 225 procent fler utländska gäster som har bokat sin biljett i år. Det är en indikator på att det kommer att bli en väldigt bra säsong.
– Min tolkning är att de utländska gästerna, med hävda restriktioner, vill tillbaka till Sverige i rask takt men vi ser nog också en trendförändring. Det är fler som köper sin biljett mycket tidigare till Göta Kanal – och det är ett tecken på att vi är det primära semestermålet. Annars hade man köpt sin biljett på plats.
Även de inhemska gästerna har bokat sina biljetter i större utsträckning.
– Det är inte bara i Sverige som naturturismen har ökat under pandemin utan i hela världen skulle jag säga. Där passar Göta Kanal in som handen i handsken. Dessutom sticker Sverige ut med allemansrätten – vilket är något väldigt exotiskt och unikt för många som kommer hit, säger Roger Altsäter.
Finns det en risk att det blir för trångt på kanalen i år?
– Vi ser en risk. Därför har vi ökat vår bemanning med tusen arbetstimmar den här säsongen, just för att förbereda oss och kunna ta hand om ökningen.
Kanalbolaget berättar att aktörerna längs den 19 mil långa sträckan vittnar om ett högt bokningstryck redan när säsongen drog igång den 3 maj.
– Även om bokningarna ser bra ut just nu är vi ödmjuka. Vi vill minst ha en lika bra säsong som rekordet förra året, säger vd:n.