– Vi kan inte styrka fusket i exakta siffror, men av rapporterna att döma är fusket utbrett. Det beror framförallt på att framdörrarna på bussarna är stängda, biljettavläsningen saknas fram och att påstigningen sker antingen via mittendörrarna eller längst bak i bussen. Generellt sett är det lättare att fuska på spårvagnar än bussar, säger han.
Prognosen från Sveriges kommuner och landsting och Svensk kollektivtrafik visar att minskat resande eller plankning gör att landets kollektivtrafik riskerar att gå miste om 7,4 miljarder kronor under coronapandemin. Bara i Stockholm räknar ansvariga med att biljettfusket kostar en och en halv miljard kronor under motsvarande period, uppger SVT.
– Nu utökar vi kontrollerna och hoppas på bra effekt. Tilläggsavgiften har nu höjts till 1 500 kronor (från 1 200) för alla. Kontrollanterna har bra koll på vilka tätortslinjer och tidpunkter där fusket är som mest utbrett, säger Mattias Näsström.
Förra året gjordes 270 000 biljettkontroller på bussar och spårvagnar i Östergötland. I år visar prognosen på ungefär 210 000. Samtidigt tros ungefär lika många tilläggsavgifter delas ut i år som förra året.
– Det finns en stor skillnad mellan fusket i tätorter jämfört med på landsbygdsbussar. Personligen tror jag att den sociala kontrollen spelar roll här. Fler på landsbygden som reser med oss har periodkort.
Mattias Näsström sätter stor tilltro till ett pågående pilotprojekt mellan ett svenskt trafikföretag och Arbetsmiljöverket. En anpassad plexiglasskiva vid förarplatsen ska lösa så att passagerarna återigen kan gå på bussarna framme vid förarplatsen.
Kommer fusket någonsin att upphöra?
– Jag ser det som en "kampsport". Fuskåkandet sitter mer djupt rotat hos många människor än vad man i allmänhet tror. Samtidigt ska vi förstås inte glömma bort alla positiva resenärer som betalar. Kontrollgruppen möts ofta av hejarop, tummen upp och glada tillrop ute på fältet från dem. Många reagerar på snyltåkandet och att alla inte gör rätt för sig.
Du menar att "ögontjäneri" är vanligt. Hur går det till?
– Ta Söder tull i Norrköping eller Trädgårdstorget i Linköping som exempel. Det är trångt och många resenärer i rörelse. Det är inte ovanligt att fuskarna har appen beredd i fickan, men om ingen kontrollant är synlig löser man ingen biljett.