Det har gått sju månader och fyra dagar från vårt premiärnummer av Affärsliv, som med sin nya design och utseende tog vår bevakning av näringslivet i Östergötland ett steg till, men så - nästan över en natt - hamnade vi alla i en helt annan värld. Det började med en axelryckning i början av året och tanken "det är ju där borta i Kina" innan vi, plötsligt, vaknade upp med coronaviruset här. Vi kastades in i en våg av inställda konserter, stängda arenor, dramatiska börsras, avbokade hotellrum, uppskjutna möten, halvtomma restauranger och nya fall av coronasmitta i vår vardag, som följdes av permitteringar, uppsägningar och många företag på ruinens brant eller i konkursens avgrund.
Det var då och är nu fortfarande på riktigt.
Jag minns en lunchpromenad längs Drottninggatan i Norrköping alldeles i början av den stora vågen från öst. Det var lika ödsligt som skrämmande. Caféerna var tystare, butikerna tommare och biblioteket lugnare medan hyllorna hos olika handlare rensades fullständigt på pasta, ris, konserver, toapapper, våt- och spritservetter, när folk började bunkrade inför en oviss framtid.
Vi vet lite mer om vår framtid i dag.
Vi har sakta börja acceptera det nya normala.
Vi är nu, efter ett ofrivilligt uppehåll under våren och sommaren, tillbaka med ett rykande färskt nummer av Affärsliv, där vi försöker ge en bild av den nya tiden för näringslivet i Östergötland. Vi har gjort en djupdykning och hittat många goda reportage och tankar, som utmanat coronapandemin och hittat nya vägar att lyckas i en sällsynt svår tid.
Här är en liten aptitretare i det här numret.
Som paret Andreas och Ussi Hedenskog, som tog över rundturståget och gamla Glassmagasinet i Vadstena och startade aktiebolaget Hedenskog Nöjen. Det blev en smått panikartad start under våren, men de vågade fullfölja sin satsning och hittade smarta lösningar för att kunna sälja. Ussis ”coronakö” blev en uppskattad framgång.
Som Janne Westerberg på Jannes Cykel & Motor i Ljungsbro, som hamnade i annorlunda sits, när coronapandemin skapade hemester och folk började cykla mer och mer. Han hade fler kunder än det fanns cyklar. "Jag beställde hem 40 och fick 15", berättar han.
Som intervjun med Maria Kufver, vd på den prisade kommunikationsbyrån Byn, som lockar nya medarbetare med orden "Vi träffar gärna dig som är full av lagom tokiga idéer".