Åtvidabergsföretaget GardenGirl som designar, tillverkar och säljer trädgårdskläder, redskap och skor speciellt anpassade för kvinnor, håller just nu på och packar. Lokalerna i Björsäter har blivit för små. Och inte bara det.
– Garden Girl behöver finnas i en stor stad och vi valde Norrköping eftersom vårt lager finns i Ingelsta. Vårt kontor flyttar till en plats i centrala Norrköping, säger Petra Maison, bolagets vd som designar samtliga produkter.
Intensiv marknadsföring
Nu har Almi Invest beslutat att investera två miljoner kronor i Garden Girl och ytterligare fyra miljoner kronor kommer från privata investerare från Sverige och Tyskland. Bolaget har åtta anställda och omsatte drygt 10,5 miljoner kronor 2015. Deras produkter säljs både via en egen webbshop och via andra återförsäljare i mer än 25 länder i Europa och även i USA. Men det har saknats kapital för att kunna satsa ordentligt på marknadsföring.
– Vi ska växa och använda pengarna till att nyanställa, att förse våra större kunder med mer produkter och vi ska satsa på en större marknadsföring både i Europa och i USA, säger Petra Maison.
Fyller ett stort hål
Trots att 70 procent av allt trädgårdsarbete utförs av kvinnor, är 95 procent av alla produkter utformade för och av män. Bolaget Garden Girl är ganska ensamt om att egna sig åt att anpassa trädgårdsprodukter till de som verkligen sysslar med trädgården.
– Företagets unika produkter fyller ett stort hål på marknaden. Vi tror att bolaget har stor potential för tillväxt i takt med det allt ökande intresset för trädgårdsarbete, uppger Pär Carlshamre, Investment manager på Almi Invest, i ett pressmeddelande.
Bolaget grundades 1997 av Petra Maison, har åtta anställda och omsatte drygt 10,5 miljoner kronor 2015.