– Vi har dessvärre inte hunnit med alla planerade vägarbeten. På de sträckor som fortfarande är i behov av en upprustning, men som vi ännu inte hunnit ta itu med, kommer vi att arbeta en bit in på hösten, säger Nicklas Sundström, projektledare på Trafikverket.
I vanlig ordning är det vägarbeten på E4:an som påverkar trafikanterna mest. Mellan Mantorp och Tift är exempelvis de norrgående körfälten i behov av ny beläggning. Vägarbetet där skulle ha påbörjats i augusti i år, men har istället skjutits fram till månadskiftet i september. Vägarbetet där kommer att ta två veckor och under tiden kommer trafiken att ledas förbi på ett körfält.
– Det vägarbetet kommer att störa trafiken rätt rejält. Dessvärre har vi blivit tvungna att skjuta på det arbetet en aning, säger Nicklas Sundström.
Landsortsvägar påverkas
På vägarna i länet mellan Vistinge-Rejmyre och Österbymo-Nästången ska det läggas ett slitlager som består av småstenar. Det arbetet kommer att inledas i början av augusti. Hastigheten kommer då att bli nedsatt till 50.
Vägarbetena på riksväg E22 och E55 i Östergötland är klara. Däremot är väg 215 mellan Norsholm och Finspång i behov av ny beläggning. Det arbetet är dock planerat till nästa år, men ett exakt startdatum för det projektet är inte satt enligt Nicklas Sundström.-
Utöver de större vägnätverken finns det en del mindre landsortsvägar som är i behov av åtgärder.
– Exakt hur många det rör sig om kan jag inte svara på. Men det kommer vi att åtgärda allteftersom.
Många kör för fort
Enligt en undersökning som Sveriges Radio har gjort tillsammans med trafiksäkerhetsföreningen kör 58 procent för fort vid vägarbeten. Och Nicklas Sundström uppmanar trafikanter till att hålla de uppsatta hastighetsbegränsingarna.
– Det är lätt hänt att det sker en olycka så var observant. Du kanske är van att köra en hög hastighet och kanske inte är riktigt tänker på vägtrafikarbeten. För de som arbetar vid vägarbetena innebär det dock en stor risk.
Jämfört med föregående år är det färre vägar som kommer att rustas upp i år. Det beror på att Trafikverket bestämt sig för att dra ner kostnaden för vägbeläggningar med tjugo procent.
– Det är bestämt på riksdagsnivå var pengarna ska läggas, men det är klart att det är trist eftersom många vägar är i behov av en upprustning. Det är bara att acceptera det och göra det bästa av situationen, säger Nicklas Sundström.