"Östergötland ska bli en långsiktigt hållbar region med en välfärd som invånarna kan lita på. " Det är utgångspunkten för det samarbetsprogram för regional utveckling som fyrpartikoalitionen drar igång.
– Näringslivsutvecklingen är oerhört central, slår Mats Johansson, S, fast. Vi måste få fler arbetstimmar och blir mer attraktionskraftiga för företag. Vi kan inte ta över företagens egna ansvar, men vi ska vara lyhörda och skapa en attraktiv region med god infrastruktur och bra tillgång till arbetskraft.
– Vi har underpresterat i det här länet i många år, menar Göran Gunnarsson, C.
– I nuvarande Östsam har de arbetat med mellanstora företag på 10–15 personer och försökt se vad som krävs för att de ska kunna växla upp, förklarar Anita Jernberger, FP. Med hjälp av branschråden kan man spå framtiden, byggandet av Ostlänken kommer till exempel att kräva många byggledare, och det har startats en sådan YH-utbildning.
"Flygplatserna behövs"
Genom att införa yrkes-SFI inom regionala verksamheter, exempelvis undersköterskeyrket, kan nyanlända bli självförsörjande fortare samtidigt som regionen rekryterar värdefull kompetens.
– Vi vill också reservera sommarjobbsplatser för ungdomar i familjer som står långt från arbetsmarknaden, säger Anita Jernberger.
Region Östergötland har som mål att kollektivtrafiken ska öka på bekostnad av bilismen. Inte bara arbets- och studiependling, utan även på tider som mer riktar sig till fritidsresenärer. Även boende i glest befolkade områden måste garanteras en skälig miniminivå av tillgänglighet och turtäthet, skriver man i samarbetsprogrammet.
– Kollektivtrafiken har också en viktig roll för att nå klimatmålen, säger Margareta Fransson, MP, och framhåller stadstrafiken. Här vill man se samarbeten med kommunerna för att öka turtätheten, ha separata körfält och bussgator och signalprioriterade korsningar. Och strategiska bytespunkter, där man byter färdsätt.
För att få ner den så kallade toppbelastningen, då "alla" ska till jobbet och skolan, tycker Göran Gunnarsson, att man kan titta på Örebro:
– Där diskuterade man med skolorna och en schemaändring på några minuter gjorde skillnad.
Linköpings flygplats, hur blir det med den?
– Den är oerhört betydelsefull men den tillhör Saab, säger Mats Johansson.
Och Norrköpings flygplats?
– Flygplatserna får faktiskt Linköpings kommun och Norrköpings kommun hantera. Min personliga uppfattning är att båda behövs, säger Mats Johansson.
Östgötsk kulturklassiker
De fyra partierna i majoriteten vill också att besöksnäringen ska växa i Östergötland. Här menar man att det finns många företag och aktörer, allt ifrån gårdsbutiker till museer, djurparker och naturturism. En sammanhållen och länsövergripande turistinformation ska finnas och en strategi för kulturturismen utvecklas.
– Varför inte en östgötsk kulturklassiker?, undrar Anita Jernberger. En teater, en konsert, och en dansföreställning som man bockar av under ett år.
Kulturinstitutionerna ska ha ett tydligt uppdrag att öka tillgången till kultur i hela länet. Länsbiblioteket ska ha ett tydligt uppdrag att samordna aktiviteter som förstärker barns skriv- och läsförmåga.
Finns inte det uppdraget redan?
– Jo, men det ska handla om hela språket. Inte bara konsumera böcker och läsa, utan även skriva och berätta själva.