Bedrägeriförsöken mot äldre är en formlig epidemi. Så sent som på onsdagen anmäldes ett fall i Norrköping, och under kort tid på torsdagseftermiddagen kom fem nya fall till polisens kännedom.
14.29 anmäldes första fallet till polisens kontaktcenter. En man i 85-årsåldern i Linköping hade blivit uppringd av en person som påstod sig företräda ett inkassobolag. Mannen blev övertalad att logga in med bankdosa.
14.45 anmälde en kvinna i 85-årsåldern i Vadstena nästa fall. Hon hade blivit uppringd av en misstänkt bedragare som påstått att någon annan person köpt telefoner i kvinnans namn. Nu skulle kvinnan tvingas betala för telefonerna. Hon hade blivit lurad att logga in i sin bank med bank-ID, i tron att hon talade med bankens säkerhetsavdelning. Det är oklart om några pengar saknas.
15.27 larmades polisen om ett pågående försök till bedrägeri mot en annan kvinna i Vadstena. Hon är i 80-åråldern och hade blivit lurad på ett sätt som var snarlikt det föregående fallet.
16.10 kom nästa anmälan, från ytterligare en kvinna i 80-årsåldern i Vadstena, där de misstänkta bedragarna använt samma metod som i de två tidigare fallen.
16.13 kom den femte anmälan, den här gången från Linköping. En kvinna i 80-årsåldern hade fått ett samtal om att hennes dator skulle ha blivit hackad, och erbjudits hjälp mot betalning. Men kvinnan loggade inte in, och lämnade varken ut kod eller kortnummer.
I samtliga fall har polis varit på besök och tagit uppgifter för en anmälan.
Det här är en vanligt förekommande typ av brott, och bedragarna anspelar ofta just på risken för bedrägerier när de ringer.
– De är förslagna, och de spelar på äldres rädsla och behov av hjälp, säger polisens presstalesperson Monica Bergström.
– Det man skulle önska är att de som har äldre anhöriga tar upp det här till diskussion och pratar om det. Man kan prata om vad man ska göra ifall en bedragare ringer: "Lägg på och ring till mig", fortsätter Monica Bergström.
Här är polisens råd om hur man kan skydda sig mot bankbedrägerier:
• Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
• Lämna aldrig någonsin ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
• Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
• Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
• Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.