Cirka 1 800 båtar trafikerade i somras Göta kanal. Det är en minskning med sju procent jämfört med sommaren 2018.
Å andra sidan ökade turisterna som kom landvägen med hela 20 procent, enligt kanalbolagets egna mätningar.
– 75 procent av besökarna kommer med bil. Det handlar oftast om ett stopp på en längre resa. Man stannar till och tar en fika eller lunch och tittar på slussning, säger Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef.
Husbilarna ökade, enligt kanalbolaget, med 10 procent och cykelturisterna med hela 40 procent.
Göta kanal har ungefär 3 miljoner besökare på ett år. Båtturisterna utgör bara någon promille. Ändå är det jätteviktigt att analysera varför de var färre i år och att jobba hårt för att locka dem nästa säsong, menar Hollwin.
– Besökarna på land vill ju se båtar och slussning, det är ett skådespel man vill uppleva, säger han.
De båtar som gick på kanalen i somras kom från 23 länder, varav en från Nya Zeeland var den allra mest långväga.
I snitt spenderar kanalbesökaren 430 kronor, enligt de enkäter som gjorts. Sju procent väljer att övernatta.
– Våra samarbetspartners längs kanalen är riktigt nöjda med säsongen. Men kan vi få besökarna att stanna lite längre och få fler att övernatta vore mycket vunnet, säger Magnus Hollwin.
Göta kanalbolag har 25 åretruntanställda och 100 säsongsarbetande slussvärdar.
– Slussvärdarna får jättefina betyg av besökarna. Överlag får servicen höga betyg, 4,6 på en femgradig skala. 95 procent av kanalturisterna är nöjda med sitt besök.