Färre bankkontor hanterar kontanter

Enligt Sveriges riksdag ska alla i samhället ha tillgång till grundläggande betalningstjänster. Men enligt en årsrapport från Sveriges länsstyrelser finns det problem men även för medborgare i vissa utsatta grupper då bankkontor som hanterar kontanter blir allt färre.

Fysiska pengar. Att hantera dagskassor och deponering är ett problem som många stöter på när färre bankkontor hanterar kontater.

Fysiska pengar. Att hantera dagskassor och deponering är ett problem som många stöter på när färre bankkontor hanterar kontater.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Östergötland2015-12-04 15:00

I dag har vi fler möjligheter än någonsin att göra våra bankärenden och överföra pengar – digitalt. För den som vill besöka ett fysiskt bankkontor eller ta ut pengar från en automat blir det däremot allt svårare. Det slås fast i den årliga rapport som tas fram av Sveriges länsstyrelser.

I samhället finns grupper som av olika anledningar ännu inte använder sig av bankernas internettjänster eller betalappar. Dålig tillgång till internet, för lite kunskap om nätet, handikapp, utanförskap, språkkunskaper och i vissa fall ovilja att lära sig nämns som orsaker som kan sätta käppar i hjulet.

– Bankerna fortsätter att stänga kontor och att sluta hantera kontanter. Det är extra viktigt att vi samarbetar för att lösa problemen. Särskilt i tider där vi både ska hantera historiens största utbyte av pengar och det ökande antalet flyktingar som kommer hit och också berörs av problem med betaltjänster, säger Christina Rehnberg, nationell samordnare för länsstyrelsernas betaltjänstuppdrag.

Bland annat har Handelsbanken, som varit den bank som länge behållit kontanthanteringen på sina kontor, slutat med det på 95 stycken kontor runtom i Sverige under hösten, fram till och med 30 november. Länsstyrelsen i Östergötland säger i årets rapport, som kom ut en dag senare – 1 december, att det är för tidigt att dra några slutsatser av det men att man kommer att följa händelseförloppet noga. Men bara i Östergötland har antalet bankkontor som hanterar kontanter minskat drastiskt på fyra år (se faktaruta).

Länsstyrelsen i Östergötland menar dock, precis som man rapporten gör på övergripande riksnivå, att överlag är betaltjänsttillgång ändå är tillfredställande men att det finns vissa riskområden. Dels äldre och andra utsatta grupper som riskerar att inte hänga med i den digitala framfarten. Dels föreningars deponering av kassa – då bankkontoren som hanterar kontanter blir färre samt att de digitala lösningar inte är tänkta att användas på flera ställen samtidigt eller att dåliga nät kan sätta stopp för betalningsmöjligheter. Länsstyrelsen i Östergötland menar därför att generella insatser för att öka innanförskapet i den digitala världen är viktig och något man kommer att titta på under det kommande året.

Från rapporten

Bankkontor som hanterar kontanter har minskat kraftigt sedan 2011. Från 1 415 kontor till 694 kontor i Sverige. Utöver det har 154 bankkontor stängts. I Östergötlands län hade cirka 75 procent av kontoren en traditionell kassa 2011 och 25 procent var kontantlösa. 30 november i år var siffrorna helt omvända, 25 procent av kontoren hade fortfarande kontanthantering medan 75 procent av dem inte hanterar kontanter enligt Länsstyrelsernas årsrapport.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!