Det är en dryg vecka sedan regeringen i ett av sina stödpaket införde korttidsarbete (tidigare benämnt korttidspermittering). Arbetsgivare kan minska anställdas arbetstid och få stöd från staten för att täcka stora delar av kostnaden. Stödet är nytt och hanterande myndighet är Tillväxtverket. Det kommer att finnas att söka från 7 april.
– Men det börjar gälla från en dryg vecka tillbaka. Vi har fullt upp med förhandlingsframställningar från företag inom persontransportbranschen som vill förhandla för att kunna ta del av det här stödet. Det är inom taxi, färdtjänst och även turisttransporter, säger Mats Andersson, ombudsman hos Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 4.
Han berättar att förbundet har högt tryck just nu och att det är till att prioritera för att man ska hinna med.
– Korttidsarbete är det vi prioriterar och där ser jag att flera företag försöker fuska till sig pengar. Självklart vill de flesta göra rätt för sig. Men jag ser tendenser och ofta klara bevis på att det här är företag som försöker sko sig under en kris, säger han.
Han ser flera varianter på fusk, säger han. Han menar att flera företag genomför minskningar av arbetstiden utan att som sig bör förhandla med facket.
– Sen ser vi att man lämnar in uppgifter om lönerna där de är uppenbart för låga eller för höga. Om de är för låga så är det ju så att företagen brutit mot kollektivavtalet. Då får vi korrigera det som förbund. När det gäller för högt angivna löner är det tydligt att företaget tänker sig att sno åt sig mellanskillnaden, säger han.
Han fortsätter:
– Det kan vara två bolag som söker om korttidsarbete samtidigt och så lånar man personal mellan varandra. Man jobbar helt enkelt någon annanstans medans man är permitterad på det andra stället. Vi har även sett korttidspermitterad personal som fortsätter arbeta heltid, med muntliga överenskommelser där anställda blivit lovade kompensation när väl krisen är över, säger han.
Han är upprörd över det han ser och han är tydlig om hur han kommer att agera inför alla upptäckta oegentligheter.
– Jag kommer att rapportera allt fusk som jag ser och jag har påkallat uppmärksamheten hos Transport centralt. Tillväxtverket och regeringen måste få veta att det här sker. Fuskare som utnyttjar en kris i Sverige kan jag aldrig acceptera, säger Mats Andersson.
Vi har upprepade gånger sökt Tillväxtverket. De har inte återkommit.