Förslaget som kommer från EU syftar till att offentligt upphandlade transporter ska främja utvecklingen mot att rena och energieffektiva fordon ska komma ut på marknaden i snabbare takt.
För Östergötland skulle förslaget, om det införs, stå i konflikt med regionens drivmedelsstrategi där målsättningen är att biogas ska väljas som drivmedel i första hand. Enligt förslaget från EU-kommissionen skulle minst trettiofem procent av upphandlade lätta transporter och fordon, inte släppa ut koldioxid, kväveoxider eller partiklar alls vid fordonets avgasrör vilket i praktiken innebär eldrivna fordon.
Kollektivtrafiken i Östergötland sker idag helt med fossilfria bränslen. Dels med biogas och för bussar som kör längre sträckor används flytande fossilfria bränslen. Fördelningen är ungefär 50/50. Enligt förslaget skulle minst sjuttiofem procent av bussarna drivas av el, biogas eller fossil naturgas år 2030.
Det är inte realistiskt, anser Region Östergötland i ett förslag till yttrande, att alla bussar skulle drivas av biogas eller el. Det skulle kräva stora investeringar i möjligheter att tanka/ladda bussarna. Dessutom anser regionen inte att fossil naturgas är ett hållbart drivmedel.
Regionen vill också att klimatnyttan av hela drivmedlets livscykel ska vara avgörande. Krav baserade på vad fordonet släpper ut vid avgasröret är inte lika relevant framförs i remissvaret.
Remisstiden går ut sista januari. Först efter det kommer den fortsätta att manglas i EU. Det finns fortfarande stora möjligheter att förslagets innehåll revideras.