Redaktionen har begärt ut en sammanställning av antalet klagomål. Östgötatrafiken får ett stort antal samtal från kunder varje dag. De delas in i olika ärendetyper som kategoriseras noggrant. Totalt över 15 200 kundärenden blev det förra året, vilket är en minskning med cirka 600.
– Det är svårt att dra några slutsatser av en så liten minskning. Vi drog in 30 linjer på landsbygden under 2016 och 2017. Den diskussionen lever fortfarande, i synnerhet på sociala medier, säger Mattias Näsström, operativ chef på Östgötatrafiken.
Vad gör ni med klagomålen?– Vi granskar innehållet och ser hur vi ska förklara våra olika beslut för våra trafikföretag (alltså entreprenörer som Transdev, mfl), säger Mattias Näsström.
Han tillägger:
– Vi åker i snitt cirka 2,3 varv runt jorden varje dag och har 30,4 miljoner resor om året. Sett från det hållet är klagomålen ganska få. Men det är väldigt viktigt att vi jobbar med dem, säger Näsström.
Hela 3 493 klagomål mot förare har kommit in. Resenärerna reagerar mest på förarens uppträdande, och kunskap om villkor för biljetter och liknande. Där har Östgötatrafiken nyligen gjort en storsatsning med ett nytt biljettsystem.
– Kundernas betyg gällande enkelheten har varit för lågt. Därför genomförde vi ett antal prisjusteringar för att förenkla, säger Sofia Malander, vd för Östgötatrafiken.
Bristande information kan ofta ligga bakom ett missnöje. En ny lagstiftning riktad mot handhållen elektronik under körning (smartphones) ställer till det.
– Många bussar är utrustade med en mikrofon som man måste hålla i. Den kan vi inte använda under körning. Mikrofonen är nödvändig för att kommunicera med resenärerna, till exempel förklara en försening eller en snabb inbromsning. Direkt kommunikation mellan förarna kan också vara bra för att hjälpa resenärer vid förseningar. Vi jobbar på att ta fram en handsfree-lösning, säger Mattias Näsström.
Omkring 1 000 klagomål har kommit in på förarnas körsätt. Av dessa handlade 266 om att resenären oroade sig för säkerheten eller att föraren talade i mobiltelefon under körning.
– Just mobiltelefonprat är något som vi är lika missnöjda med som resenärerna. De uppfattar det som väldigt obehagligt. Det är inte försvarbart, annat än i uppenbara nödfall, säger Mattias Näsström.
En faktor som påverkar kollektivtrafiken, enligt Mattias Näsström, är olika byggnadsprojekt och avsmalningar av gator. Näsström skräder inte orden här:
– Ska vi vara ett alternativ till bilen så måste vi kunna ha hög turtäthet, snabba resor och raka vägar. Vägbyggen och avsmalning av gator har förstås ett gott syfte men det påverkar kollektivtrafiken, säger Näsström.