Partiledarnas tal sänds genom Almedalens nya playtjänst. Där finns ungefär 700 andra programpunkter från olika aktörer. En av dem är East Sweden, som Region Östergötland ansvarar för. Det är ett samarbete med Linköpings kommun, Linköpings universitet och Östsvenska Handelskammaren med syfte att stärka bilden av Östergötland.
– Det är ett långsiktigt attraktivitetsarbete som handlar om att skapa positiva associationer till regionen. Vi hoppas också att beslutsfattare på nationell nivå ska se vår region, säger Erik Nellmark, marknadsstrateg East Sweden, Region Östergötland.
– Programmet innehåller nedslag i regionens styrkeområden, som grön omställning i industrin, samhällsbyggnad, digital sjukvård och brottsbekämpning, säger Erik Nellmark.
Simon Helmér är nytillträdd på posten som vd för Östsvenska Handelskammaren och närvarar fysiskt i Almedalen.
– Jag är på plats för att uppmärksamma Almedalsveckan som den demokratiska arena som den vanligen är. Det är naturligtvis inte alls samma aktivitet i år. Det mesta är digitalt, men man märker ändå viss rörelse i området, säger Simon Helmér.
Under tisdagen kommer Östsvenska- och Sydsvenska Handelskammaren även att ha en gemensam videosändning om stambanorna och Ostlänken.
– Infrastruktur och transport är en viktig del för våra medlemmar i regionen. Vi hoppas att både beslutsfattare och allmänhet lyssnar, säger Simon Helmér, vd, Östsvenska Handelskammaren.