I framför allt Stockholm har elsparkcyklarna på kort tid blivit ett vanligt inslag i stadsbilden. Fordonen är hyllade för sin smidighet, men också kritiserade för att vara trafikfarliga – både för användarna och för fotgängare som kommer i vägen.
Sparkcyklarna har också skapat oreda när de parkerats huller om buller på gator och trottoarer.
Det finns en rad företag som konkurrerar på marknaden. Linköpings och Norrköpings kommuner har kontaktats av både Voi och Tier, som båda är intresserade av att etablera sig i Östergötland.
Längst verkar Voi ha kommit i planerna. Det är ett svenskt bolag som numera finns i 34 städer runtom i Europa, med över 30 000 sparkcyklar. Voi vill komma igång under hösten.
– Inget är bestämt än, först vill vi alltid föra en dialog med kommunerna. Men vi ser en jättepotential här och ser fram emot att kunna rulla ut, säger Vois presskontakt Sofia Cederberg.
Linköpings kommunalråd Muharrem Demirok (C) säger att han i grunden är positiv till elsparkcyklar.
– Som kommun har vi hursomhelst ingen rådighet, vi kan inte stoppa ett företag från att ställa ut sina sparkcyklar. Nu gäller det i stället att få det här så bra som möjligt.
Dialogen mellan Voi och kommunerna handlar mycket om var sparkcyklarna ska ställas upp och var deras hastighet ska begränsas. Sparkcyklarna definieras i lagen som vanliga cyklar, så länge de har en maxeffekt på 250 watt och kan köras i högst 20 kilometer i timmen.
– Vi har möjlighet att programmera så att maxhastigheten sänks från 20 till 6 km/h på till exempel gågator och vi kan ha zoner där det inte går att parkera dem, berättar Sofia Cederberg.
Systemet med elsparkcyklar bygger på att användarna laddar ner en gratis app. I Vois fall kostar cyklarna 10 kronor i grundavgift och därutöver 1,50 kronor i minuten att hyra. Man måste vara minst 18 år och väga högst 100 kilo.
Voi rekommenderar hjälm och man får förbinda sig att inte använda dem på trottoarer och grusvägar.
I Linköping ska en kommunal pool med elcyklar lanseras senare i september. Där kommer man att få betala 99 kronor i månaden, med fria cykelturer upp till 30 minuter åt gången – eller 20 kronor i timmen om man inte har abonnemang.
Muharrem Demirok tror att den kommunala cykelpoolen kommer att få problem med konkurrensen.
– Det är klart, att kommer du utifrån och redan har Voi i din mobil, då väljer du nog inte att logga in i ett kommunalt system.