Det finns en stor fördom mot hantverksyrket att de inte levererar vad man lovar och har en dålig attityd. Många gånger oförtjänt, men en viss sanning finns det dock, enligt elföretaget PLW:s ägare och vd Robert Lantz. Företaget har nu valt att satsa mycket pengar och tid på att utveckla sin personal i bemötande, service, ledarskap och värderingar.
– Vi är kass på det här i vår bransch. Många är duktiga på tekniken i hantverket men alldeles för dåliga på kundbemötande. Det är något man måste jobba hårt med.
Vad beror det på?
– Det har kanske varit för lite konkurrens. Kunderna förutsätter ju att vi kan vårt hantverk – men just bemötandet har det varit för lite fokus på. Jag önskar det vore en större del av utbildningen.
PLW har som mål att ta marknadsandelar och växa. Förhoppningen är att öka omsättningen från 175 till 350 miljoner på tre år. Sedan Robert tog över firman i egen regi 2019 bestämde han sig för att vägen till denna ökning till stor del kommer handla om att leverera branschens bästa kundbemötande och att vara pålitlig och omtänksam mot kunder och medarbetare.
Redan för snart tio sedan tog företaget fram tre gemensamma värderingar. Hålla vad de lovar, hålla tider och städa efter sig. Nu har man lagt in ännu en växel för att förändra fördomen som finns om branschen.
– Vi jobbar ständigt med uppföljningar och feedback för att vi ska hålla oss inom den ramen vi skapat. Kan man inte leva upp till det så kan man inte jobba hos oss. Det skulle förstöra allt, säger Robert.
– Det krävs mycket av personalen och det gäller att få med dem på det här tåget och växa. Man ska vilja jobba på PLW och känna skillnad, så det krävs att vi satsar på dem.
Resan har de valt att kalla "Kämparglöd 2.0". Ledarskapsutbildningar på alla nivåer inom företaget är en del av satsningen. Ledningen, projektledare, montörer och serviceelektriker får alla en skräddarsydd utbildning för just dem.
– Stort fokus är på beteende. Det här kommer hjälpa oss att bli bättre ledare och medarbetare så vi kan förändra vår verksamhet och även arbetsmiljö.
Kan du redan nu se någon skillnad?
– Jag ser att det berör personalen, men just nu är vi mer i ett stadie att problemen kommer upp till ytan och vi kan jobba med det. Om ett år kanske vi kan se hur det påverkat oss, säger Robert.
PLW finns i Linköping, Norrköping, Motala och södra Stockholm. Företaget har 125 anställda och har tre olika affärsområden. Elteknik, svagström och det nystartade området som de valt att kalla för energi. Eltekniken är grunden och där man har störst fokus. Svagström handlar oftast om larm, passersystem, data och fiber. Energisatsningen har precis påbörjats i och med ett förvärv av ett företag som arbetar med solkraft och solpaneler.
– Vi tror det är ett bra komplement till verksamheten och intressant för framtiden. Något som gör skillnad och vi kan göra något för klimatet. Det märks redan nu att personalen brinner även för det, berättar Robert.
Investera i personalen och värna om miljön, det låter ju nästan för bra?
– Det kostar en del men jag är säker på att våra satsningar kommer generera både intäkter och välmående hos personalen. Det spelar ingen roll om du är kund eller jobbar hos oss så är omtanke ett ledord som jag vill jobba efter. Visa att vi bryr oss på riktigt, avslutar Robert Lantz.