Våren och sommaren har varit tuff för Östgötatrafiken. Efter påsk drogs antalet avgångar ned för både pendeltåg och stadsbussar på grund av coronapandemin och kritiska röster om trängsel höjdes.
Den 15 juni infördes det nya biljettsystemet, vilket ledde till massiv kritik. Krångligt, svårförståeligt och dyrare var några av de problem som lyftes om den nya appen, resekorten och betalsystemet.
Att flera hållplatser i Linköping samtidigt drogs in har också vållat irritation bland resenärerna.
Nu kan Östgötatrafiken dock glädja sig åt en positiv feedback. Både i Linköping och i Norrköping har deltagare i en undersökning svarat att de tycker att kollektivtrafiken i deras stad är välfungerande. Det är konsultföretaget PE Teknik & Arkitektur som för femte året i rad genomfört undersökningen där drygt 4 600 personer, invånare i Sveriges tolv största städer, deltagit. 75 procent av de svarande från Linköping och 73 procent från Norrköping tycker att kollektivtrafiken är välfungerande. Det placerar orterna på en tredje respektive femte plats av de undersökta städerna.
– Det är självklart jättepositivt, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef för Östgötatrafiken.
Undersökningen genomfördes i januari – innan coronapandemin och det nya biljettsystemet.
Tror du att ni hade fått ett annat resultat i dag?
– Nej, det tror jag inte. Vi har en väldigt stor undersökning som görs i kollektivtrafikbranschen där 5 000 intervjuer görs i Östergötland löpande under ett år. Där får vi svar varje månad och den bekräftar samma sak – nöjdheten ligger kvar på en väldigt hög nivå. Den tar ju också hänsyn till coronaperioden, så den säger egentligen ännu mer att kunderna är nöjda.
Vad tror du det beror på?
– Enligt den undersökningen är man väldigt nöjd med senaste resan och vi har under flera års tid arbetat väldigt aktivt med att förbättra och förstärka trafikutbudet. Det blir ju av naturliga skäl så att alla som är nöjda, som vi ser i de här undersökningarna, är ju inte de som skickar en insändare. De som inte är nöjda, vilket ändå är betydligt färre, hörs ibland väldigt mycket.
Har ni förändrat något nu efter de synpunkter som varit från resenärer?
– I systemet? Nej. Däremot har vi gjort det möjligt att kunna byta in sin reskassa mot en värdekod på fler ställen.