Efter kritiken: De kan krävas på 100 000

Östgötatrafiken riskerar vite om man inte åtgärdar flera brister i arbetsmiljön på sin beställningscentral.

Daniel Hermansson Sandra Hofstam hoppas att Östgötatrafiken tar kritiken på allvar. Eva Jylltorp på Östgötatrafiken menar att bolaget har agerat.

Daniel Hermansson Sandra Hofstam hoppas att Östgötatrafiken tar kritiken på allvar. Eva Jylltorp på Östgötatrafiken menar att bolaget har agerat.

Foto: Thomas Möller, Roland Klinga, Satu Knape

Östergötland2020-01-23 11:30

Östgötatrafikens beställningscentral hotas av vite på 100 000 kronor. Enligt Arbetsmiljöverket måste arbetsgivaren åtgärda sex olika punkter när det gäller arbetsmiljön före 24 februari. Framförallt handlar det om att komma tillrätta med arbetsbelastningen och att förbättra bemanningen på arbetsplatsen. Verket påpekar att övertiden varit så stor att den "innebär en allvarlig risk för hälsa".

– Det är allvarlig kritik och verket har helt gått på vår linje. Nu väntar vi på kontakt med arbetsgivaren och hoppas att de tar kritiken på allvar, säger klubbordföranden i Vision, Daniel Hermansson, i en kommentar.

– Tanken är att Arbetsmiljöverket gör ett uppföljande besök efter 24 februari för att se att arbetsgivaren åtgärdat problemen. Jag förväntar mig att företaget tar problemen på allvar, säger Sandra Hofstam, huvudskyddsombud för Vision på Östgötatrafiken.

Eva Jylltorp är kommunikationschef på Östgötatrafiken och den som svarar på frågor om arbetsmiljön på beställningscentralen. Enligt henne har företaget genomfört flera åtgärder som man hoppas ska vara nog för att slippa vite. Inom kort ska företaget också sätta sig ned med skyddsombud och fack, svarar hon.

– Vi har vidtagit ett antal åtgärder under hösten för att förbättra arbetsmiljön på beställningscentralen. Vi har arbetat med de befintliga medarbetarna, genomfört nyrekryteringar och kommer att genomföra ytterligare nyrekryteringar för att bemanna upp. Vi upplever att det har skett en förbättring i verksamheten, vilket också påverkats positivt av att antalet samtal till Beställningscentralen har minskat och nu ligger på en lägre nivå än under hösten, svarar hon i ett skriftligt svar.

Från facket är man avvaktande när det gäller slutsatsen om färre samtal.

– Visst har det varit mindre. Men den trenden har vi sett under året innan också, med mindre resande under mellandagarna och januari och februari, säger Daniel Hermansson.

När det gäller den mängden övertid hävdar arbetsgivaren att de jobbar med att komma tillrätta med problemen. Övertidstimmarna ökade kraftigt under maj–september förra året till 713 timmar jämfört med 19 övertidstimmar samma period året innan (2018).

– För att säkerställa att vi kan bemanna upp ytterligare när det inte är tillräckligt att ta in extra timvikarier för att avlasta med samtal, så utreder vi nu även möjligheten att köpa in tjänster från extern part, svarar Eva Jylltorp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!