Redan 2016 smiddes planerna på en cykelsträcka mellan Mem i Östergötland och Sjötorp i Västergötland.
En ansökan om bidrag till en förstudie hos Tillväxtverket fick dock nobben.
Kanalbolaget gav inte upp utan vände sig till Jordbruksverket med samma önskemål och därifrån fick man omkring en miljon kronor för att kunna gå vidare med projektet.
Enligt kanalbolagets vd, Roger Altsäter, har arbetet därefter rullat vidare med oförminskad kraft.
Han lyfter bland annat fram att samtliga kanalkommuner (Linköping, Motala, Norrköping, Söderköping, Mariestad, Töreboda och Karlsborg) gått samman med en avsiktsförklaring till en komplett cykelled tillsammans med Region Östergötland och Västsvenska Turistrådet.
– Vi planerar för version 1.0 som ett första steg. Det handlar om en enklare variant av led som vi hoppas ska vara på plats antingen 2020 eller 2021, säger Altsäter.
Han ser passagerna förbi sjöar som Boren, Roxen, Asplången och Viken som knäckfrågor som måste lösas.
– Det handlar om att trygga cyklisternas säkert när de ska samsas på sträckor med fordonstrafik. Kanske med separerade cykelbanor. Vättern löser vi förmodligen med någon typ av cykelfärja.
Hur mycket leden kommer att kosta när allting är på plats, kan Roger Altsäter inte svara på.
– Tiotals miljoner kronor, helt säkert. Målet är att den ska bli klassad som nationell cykelled, men då pratar vi om ett par år fram i tiden.