Ditt presentkort kan bli värdelöst

Om ett företag – som exempelvis Media Markt – skulle bli uppköpt, kan presentkort och garantibevis för köpta varor bli värdelösa.

Foto: Johan Nilsson/TT

ÖSTERGÖTLAND2017-02-20 16:30

– Om jag hade ett presentkort på Mediamarkt så skulle jag nog se till att använda det rätt snart, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Uppgifter om att den norska Expert-koncernen tänker ta över de 27 Media Markt-varuhusen som finns i Sverige kom under helgen.

Under måndagen tillbakavisades uppgifterna av Media Markts vd i Sverige och av Experts norska talesperson som sa att han skulle ha vetat om ifall ett avtal om övertagande varit underskrivet.

Om Media Markt - eller för den delen något annat företag - blir uppköpt av en ny ägare, kan det innebära att presentkort som folk har liggande hemma blir värdelösa, och att garantier för inköpta varor inte gäller. Enligt konsumentköplagen gäller garantin i två år efter köp, då har kunden rätt till ersättning eller ny vara om det blivit fel på den vara man köpt. Men garantin är en överenskommelse mellan köparen, kunden och säljaren, företaget. Om företaget upphör att existera och blir ett annat företag, finns överenskommelsen inte kvar.

Ett presentkort är ett tillgodohavande för kunden i företaget, som inte är självklar för en ny ägare att ta på sig att erbjuda.

– Man kan som köpare avtala om att överta ett företags presentkort och garantier. Men man har ingen skyldighet att göra det, säger jurist Magnus Karpe.

Om ett företag köps upp eller går i konkurs och garantier upphör att gälla kan kunden, om det blir fel på varan, antingen söka upp grossisten som sålt varan till det upphörda företaget eller vända sig direkt till tillverkaren med krav på ersättning.

Att vända sig till grossisten kan innebära svårigheter, dels kan det bli svårt att finna och etablera kontakt med grossisten och dels måste kunden bevisa att felet på varan är ett sådant fel som det tidigare företaget hade kunnat kräva ersättning hos grossisten för.

Något enklare kan då vara att vända sig direkt till tillverkaren. Då ska man som kund ha sparat det bevis om tillverkagaranti för varan som företaget (Samsung, Sony eller andra företag) ställt ut och som följde med varan.

– Man får då kolla vad tillverkargarantin har för villkor och vad den omfattar, säger jurist Magnus Karpe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!