Digital mässa i kamp mot skenande arbetslöshet

Pandemin har satt mässbranschen under hård press. Men den är inte stendöd. Nu anordnas en helt digital rekryteringsmässa.

I tider med hög arbetslöshet väljer Anna Borgslycka och Annelie Haevaker att arrangera en tre dagar lång digital rekryteringsmässa.

I tider med hög arbetslöshet väljer Anna Borgslycka och Annelie Haevaker att arrangera en tre dagar lång digital rekryteringsmässa.

Foto: Johan Rödin

Östergötland2021-03-22 13:00

Färsk statistik från Arbetsförmedlingen visar att arbetslösheten ligger på 8,7 procent och aldrig tidigare har så många – 180 000 personer – varit långtidsarbetslösa.

– Arbetslösheten är den högsta på 23 år. Det kändes som om att det var läge för ett samhällsgrepp och ta ansvar för vad som händer just nu, säger Annelie Haevaker, regionchef för Unik Resurs kontor i Linköping.

I ett projekt tillsammans med Borgslycka Promotion satsar Unik Resurs på en digital, nationell rekryteringsmässa för företag och arbetssökande.

– Vi har hittat utvecklare som byggt en plattform för digitala möten där man interaktivt kan matcha utställare mot besökare, säger Anna Borgslycka som driver Borgslycka Promotion.

Torsdag–lördag (25–27 mars) kommer mässbesökare att kostnadsfritt kunna kliva in i en virtuell version av Värmekyrkan i Norrköping och mötas av digitala montrar med information och chattmöjligheter med uppemot 20 deltagande företag och kommuner.

Flera större aktörer i länet finns representerade, som Toyota Material Handling, Billerud/Korsnäs, Holmen, Fiskeby och Norrköpings kommun. Föreläsare under mässdagarna är entreprenören Per Holknekt och ultralöparen Frida Södermark.

Arrangörerna har beslutat att en del av vinsten går till den inrättade Unik-fonden där arbetssökande och företag kan få hjälp.

Hur många besökare räknar ni med?

– Från början sa vi att om vi når upp till 1 000–2 000 besökare är det bra. Känslan nu är att vi når en bra bit över det, säger Anna Borgslycka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!