Landsbygdsbor i Östergötland har bjudits in till en handfull informationsträffar där företaget Mobil samåkning presenterar sin företagsidé.
Det började med ett landsbygdsprojekt i byn Tolg, några mil utanför Växjö. Byborna var trötta på kollektivtrafiken. Två bussar på morgonen, två på kvällen och inga på helgerna var för dåligt. Idén att börja organisera samåkning började gro. Efter ett bymöte sökte man projektpengar från Leader, en del av Jordbruksverket som ska främja landsbygdsutveckling.
Bybon och egenföretagaren Maja Söderberg tog tillsammans med sin bror fram ett bokningssystem som alla inloggade i byn kan nå via mobiltelefon eller dator. Ska man exempelvis köra sin bil de dryga tre milen till Växjö, skriver man in klockslaget för avfärd i systemet. Andra bybor kan boka plats i bilen och bli hämtade på någon av de fasta hållplatser man kommit överens om. En enkelresa till Växjö kostar 25 kronor per person. En gång per kvartal summeras alla resor och fakturor skickas ut.
Satsningen har lockat 150 av 500 bybor och det fungerar bra.
- Det är mest arbetspendlare som använder systemet. Ungdomarna var lite sega i början, men nu samåker fler på främst kvällar och helger, säger Maja Söderberg.
Projektet utsågs till "Årets landsbygdsinnovation 2011". Som egenföretagare såg hon möjligheten att driva idén som affärsverksamhet. Intresset var svagt bland övriga bybor, men hon och brodern fick grönt ljus att starta företaget Mobil samåkning.
Varför ville du starta ett företag?
- Det är synd om det bara finns i Tolg. Främsta syftet är att minska miljöpåverkan. För att göra det är företagsformen ett bra verktyg.
För varje resa till exempelvis Växjö går 20 kronor, från varje passagerare, till chauffören och 5 kronor till företaget för administrativa avgifter.
Företaget Mobil samåkning är så pass nytt att det precis har fått styrfart. Men det finns potential att växa och planerna finns, enligt Maja Söderberg. En samåkningsgrupp startar snart på Adelsö i Stockholm. Om många orter i landet börjar använda sig av företagets bokningssystem, skulle inloggade på sikt kunna utnyttja andra samåkningsgrupper när de exempelvis är ute på semester.
Företaget står för bokningen, men slipper att betala för en stor fordonspark. Mobil samåkning försöker komma ut och informera på platser runt om i landet. Samtidigt är de i behov av ideella krafter på orterna som raggar ihop folk till nya samåkningsgrupper.
Så idella krafter ska samla in er kundgrupp gratis?
- Ja, idén bygger på en blandning av ideella krafter och finansiering där det finns de som får betalt. Men de kommer ju att vinna på det eftersom de vill ha samåkning i sin by.
Eftersom upplägget är som det är tycker Maja Söderberg det vore fel om företaget kan ta ut jättehöga vinster. Därför har det skrivits in i företagets stadgar att pengarna ska återinversteras i företaget för att till exempel få ner sms-kostnaden för användarna.
Men skulle ortsbor kunna leva på att köra runt på grannar?
- Inte när det är så billigt att åka. Då skulle Skatteverket tolka det annorlunda än nu.
Mikael Sindahl, rättslig expert på Skatteverket, konstaterar att kostnaderna i samåkningssystemet inte passerar gränsen att bli ren transport- och näringsverksamhet. Samtidigt råder han chaufförer att ha bra koll på reseintäkterna för att kunna redovisa dem i deklarationstider.