Det handlar om kundbemötande, på telefon, via chatt, e-post eller sociala medier. Det är en växande marknad, och syftet är att utbilda handplockade personer som är inskrivna vid Arbetsförmedlingen.
– Den här insatsen är en ypperlig möjlighet för grupper som står längre ifrån arbetsmarknaden, exempelvis individer som saknar gymnasieutbildning, är utrikesfödda, tillhör åldersgruppen 55-64 år eller har en funktionsnedsättning, säger Anna Bergqvist, Arbetsförmedlingen.
– Eller personer som har lång erfarenhet inom serviceyrken – exempelvis butikssäljare – men som inte har rätt kunskaper i att använda telefon och datorn som ett arbetsredskap, säger Annelie Haevaker, platschef inom bemanning på Lernia i Östergötland.
Lernia är ett statligt bolag inom utbildning, bemanning och omställning. Tillsammans med utbildningsföretaget ABC-kraften i Norrköping och kundserviceföretaget Senzum i Linköping inleder man nu en utbildningsinsats för ett 40-tal personer, i två omgångar. Deltagarna matchas och rekryteras in i ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Lernia. Första gruppen utgör en blandad skara.
– Det är personer i åldrarna 22–62 år och med olika bakgrund, säger Annelie Haevaker.
Hon noterar ett stort behov inom kundservice-branschen:
– Med fler rekryteringsutbildningar som denna skulle branschen kunna sysselsätta många personer som i dag inte har något arbete.
Linköpingsföretaget Senzum har ett 100-tal anställda och arbetar med flera olika större kunder, bland annat Sony mobile. Nyligen fick man även ett uppdrag från Valmyndigheten inför höstens val i riksdag, kommuner och landsting samt det kommande EU-valet. Företaget planerar för en expansion i Linköping och bygger nya kontorslokaler på 2 000 kvadratmeter i Mjärdevi. De har även öppnat ett kontor i spanska Malaga för ett par år sedan.
– Vi behöver fler medarbetare även om vi inte kan säga exakt hur många. Därför är vi jätteglada att Lernia och Arbetsförmedlingen har valt oss för det här projektet. Vi kommer att bistå med sex veckors praktik och vi kommer att behöva anställa, säger Jimmy Dylte, vd för Senzum.
Vad behöver medarbetaren ha för egenskaper?– Har man rätt inställning, vilja och attityd så kan man också använda det för att ge kunder bra service, säger Jimmy Dylte.