Barn och unga rör sig för lite. En timme om dagen rekommenderas av WHO, men endast 40 procent av Sveriges 11-åringar kommer upp till det.
– En tredjedel av barnen inom EU lider av övervikt eller fetma. Vi har som mål att aktivera barn för en friskare och mer hälsosam framtid, säger Per Ek, vd för Lifee.
För att nå målet arbetar Lifee med teknik, närmare bestämt ett aktivitetsarmband, ett mobilspel och ett projektledarverktyg.
– Vi har ett system som utgår från barns behov. Det ska vara roligt och fritt från skuld, säger Per Ek.
Aktivitetsarmbandet lyser i olika färger beroende på hur aktiv barnet varit. Med hjälp av armbandet kan barnen sedan samla poäng och tävla i mobilspelet "Lifee spirits" där andar och juveler som syns på en smartphone ska fångas.
– Ju mer du rör på dig desto bättre går det i spelet.
Projektledarverktyget riktar sig till vuxna, så att de kan följa upp barnens rörelse. Nu är Lifee ett av 35 utvalda bolag som ska pitcha på DI digital startup tour, som gör stopp i fem städer under hösten. Onsdag 25 oktober tävlar sju av dessa om en plats vid finalen i Stockholm.
– Vi är ett av de hetaste företagen i Sverige, det är galet kul. Helt otroligt egentligen, säger Per Ek.
Di Digital startup tour är dels till för att kora "Årets stora techsuccé", men även för att föra samman nya bolag och investerare.
– Vi letar efter nästa Klarna eller Spotify. Bolaget ska ha en innovativ, unik produkt och de som har den bästa idén går vidare. Men det är också ett bra tillfälle att träffa investerare och nätverka, säger Cornelia Andersdotter, projektledare.