De ska kämpa för järnvägen

Den ideella föreningen Europakorridoren har valt ny styrelse. Deras uttalade mål är att få till en ny järnväg från Stockholm mot Malmö och Göteborg. Julie Tran är en av de nya ledamöterna.

Europakorridoren ligger på politiker för att få fart på järnvägsbygget.

Europakorridoren ligger på politiker för att få fart på järnvägsbygget.

Foto: Simon Spence

ÖSTERGÖTLAND2019-05-30 20:32

Föreningen är en sammanslutning av kommuner och regioner i södra Sverige. Ledamöterna gör sitt bästa för att övertyga riksdagsledamöter och ministrar om att det är hög tid att sätta igång med järnvägsbygget.

Deras uttalade mål är att få regeringen att avsätta pengar till bygget. Julie Tran (C) är nybliven heltidspolitiker. Hon är regionråd i Region Östergötland med ansvar för trafikfrågor och nu har hon också fått en styrelseplats i Europakorridoren.

– Man kan kalla det för ett maratonlopp. Så länge vi inte har en hundraprocentig finansiering så kommer det här att dra ut på tiden. De måste bestämma sig på regeringsnivå, säger Julie Tran.

Hennes måltavlor i kampanjen är främst regeringskansliet och riksdagens trafikutskott.

– Jag har löpande diskussioner med min partikamrat i trafikutskottet och vill få honom att förstå betydelsen för vår region, eller egentligen vinsten för hela Sverige. I det här samarbetet som Europakorridoren är så tänker vi på järnvägen som en länk till Europa.

Föreningen Europakorridoren grundades redan 1993 – vilket möjligen bevisar att påverkansarbete tar lång tid.

Samtidigt som Julie Tran valdes in som ny ledamot valdes också Ann-Marie Nilsson, kommunpolitiker för Centern i Jönköping, som ny ordförande. Hon ersätter Paul Lindvall (M) från Linköping på den posten.

Även Norrköping har en representant i styrelsen – Lars Stjernqvist (S). Jörgen Oskarsson (S) från Mjölby är också en av ledamöterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!