De reagerar på fusket: "Nu har det blivit vanligare"

Fuskåkandet har ökat inom kollektivtrafiken. "Det är det vi får rapporterat av både chaufförer och allmänhet", säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef hos Östgötatrafiken.

"Det är inte rättvist att den som betalar för sin biljett också ska få betala för fuskare", säger Mattias Näsström.

"Det är inte rättvist att den som betalar för sin biljett också ska få betala för fuskare", säger Mattias Näsström.

Foto: Fredrik Nygren

Östergötland2021-01-26 14:00
undefined
"Det är inte rättvist att den som betalar för sin biljett också ska få betala för fuskare", säger Mattias Näsström.

Enligt Östgötatrafiken har fuskåkandet ökat under 2020. Detta trots att färre använder kollektivtrafiken på grund av pandemin. Mattias Näsström är trafikoperativ chef och han säger att man får indikationer om det ökade fusket från både chaufförer och allmänheten.

– Det finns inga siffror på hur det ser ut. Men det är samstämmiga uppgifter vi får in. Vi märker det också vid de kontroller vi har. Vi har inte minskat på kontrollerna trots det speciella läget som var under 2020 och som fortfarande råder, säger han.

På grund av smittrisken har passagerarna inte släppts in längst fram i bussar. Åtgärden har varit tänkt att minska risken för att chaufförerna ska smittas. Det här har gällt sedan tidigt i pandemin, sedan i april. Det här tror Mattias Näsström har ökat benägenheten bland resenärer att strunta i att betala för sin biljett.

– Man har kunnat ta sig in diskret utan att chauffören riktigt ser. Det problemet har vi haft sedan tidigare på spårvagnarna i Norrköping. Men nu har det blivit vanligare på bussar också. Vi är på väg att öppna upp framdörrarna igen när vi installerar skyddsglas vid förarplatserna. Det här har påbörjats i Linköping och vi fortsätter sedan i resten av länet. Då kan kanske fusket också minska. På Östgötapendeln är inte problemet lika stort. Där har vi våra tågvärdar som kontrollerar biljetterna, säger han.

Runt 60 procent av kollektivtrafiken finansieras skattevägen genom Region Östergötland. Biljettintäkterna är tänkta att stå för ungefär 40 procent. Enligt Mattias Näsström betyder minskade biljettintäkter flera problem för bolaget.

undefined
Mattias Näsström är trafikoperativ chef hos Östgötatrafiken.

– När intäkterna minskar måste vi se över vår verksamhet. Då får vi antingen dra ned på trafiken, försöka få mer pengar av regionen eller så får vi höja biljettpriserna. Fuskåkandet påverkar alla som gör rätt för sig. Det är inte rättvist att den som sköter sig ska få betala för fuskare, säger han.

Östgötatrafiken har alltså inte minskat på biljettkontrollerna trots att färre reser i dagsläget. Man har också skärpt sanktionsavgifterna. Alltså böterna för att sakna giltigt färdbevis. 

– Vi har en tilläggsavgift som numera är 1 500 kronor om du saknar giltig, har felaktig eller har ogiltig biljett. Det här gäller numera oavsett ålder. Tidigare var beloppet lägre för ungdomar. Vi hoppas att det här ska verka avskräckande, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!