De lovar sexsiffriga belopp för tips

300 000 tusen för bästa tips. IT-bolaget Consid utmanar gamla affärsmoeller och lanserar en ny kampanj.

Foto:

Östergötland2016-02-04 16:00

Peter Hellgren, vd på Consid AB, säger att de gamla traditionella affärsmodellerna inte längre håller. Nytänk är ett måste för företag idag. Han drar ett exempel med det amerikanska företaget Uber.

– De har blivit ett av världens största taxibolag utan att äga några egna taxibilar eller ha några anställda förare. Det händer extremt mycket och man måste se över gamla affärsmodeller, utmana dem och tänka nytt, säger Peter Hellgren.

Ledde till uppköp

Tidigare har företaget kört en liknande kampanj där det skulle tipsas eller skickas in så kallade leads om ett IT-bolag. Då utlovades en belöning på 100 000 kronor och ett av tipsen de fick in ledde till uppköpet av How solutions i Linköping.

– Det gäller att hitta på nya idéer. Vi har några stycken som sitter och jobbar med hur man kan utmana marknaden på nya sätt. Då kom den här tanken upp.

"Utreder allt vi får"

Deras pågående kampanj går ut på att allmänheten delar med sig av sina tips.

– Vi säger så här: Kalle har hört talas om att ett företag ska köra igång ett projekt som är relevant för vår tjänsteportfölj. Sedan skickar han in ett tips till oss. Vi stämmer av hur han har hört det och det är allt Kalle behöver göra. Sedan tar vi kontakt med företaget. Blir det en affär får personen som lämnat in tipset tre procent på affärens värde under tolv månader. Upp till 300 000 kronor.

– Vi går vidare och utreder allt som vi får in. Vi har förhoppningar att få dela ut mycket pengar, säger Peter Hellgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!