De kritiserar planen för OstlÀnken

En höghastighetsbana som Àr brukbar först Är 2095, eller jÀrnvÀgsspÄr anpassade för lÀgre hastigheter. Det Àr Trafikverkets förslag, som kritiseras hÄrt av flera personer.

Optimism. SÄ hÀr har skylten sett ut.

Optimism. SÄ hÀr har skylten sett ut.

Foto: Jeppe Gustafsson

Östergötland2017-10-17 05:30

Trafikverkets uppdrag av regeringen var att föreslÄ utbyggnad av höghastighetsjÀrnvÀgen inom ramen för ordinarie infrastruktursbudget. Att för de pengarna bygga en höghastighetsbana som gÄr i 320 km/h skulle innebÀra ett slutdatum Är 2095.

– För att fĂ„ ut fulla effekter av satsningen och underlĂ€tta pendlande Ă€r det inte en fungerande utbyggnadstakt, sĂ€ger Paul Lindvall (M), kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping.

Han Àr en av mÄnga som kritiserat Trafikverkets förslag till nationell plan för 2018-2029. Enligt förslaget ska OstlÀnken mellan JÀrna och Linköping samt strÀckan mellan HÀssleholm och Lund börja byggas under perioden 2018-2029, men de kan inte anvÀndas som höghastighetsbana var för sig.

Trafikverket tyckte dÀrför inte att det var motiverat att lÀgga pengar pÄ en höghastighetsbana som inte kan nyttjas förrÀn hela systemet Àr utbyggt. Förslaget blev dÀrför att bygga för en lÄngsammare hastighet, 250 km/h. Men det mottogs inte heller positivt. Bland annat av SJ:s vd Crister Fritzson som menar att restiden Àr avgörande för resenÀrerna och att bygga för lÀgre hastighet skulle leda till halverad överflyttning frÄn flyg till tÄg.

Även Paul Lindvall Ă€r kritisk mot lĂ€gre hastigheter dĂ„ han menar att det blir dyrare. Visserligen blir det billigare för stunden, men spĂ„r för den hastigheten innebĂ€r högre underhĂ„llskostnader.

– Att bygga för 250 km/h Ă€r ett sĂ€mre alternativ som inte blir billigare. NĂ€r jag tĂ„gluffade som 17-Ă„ring fanns den högre hastigheten i Frankrike, sĂ„ det finns och fungerar redan i andra lĂ€nder, sĂ€ger Paul Lindvall.

Men det finns ett tredje alternativ, mer pengar. Sverigeförhandlingen, som har i uppdrag frÄn regeringen att möjliggöra ett snabbt genomförande av projektet, föreslÄr att spÄren byggs för 320 km/h och att staten kompletterar anslagsfinansieringen med lÄn. PÄ detta vis kan projektet vara klart mellan 2035 och 2040.

– Det Ă€r bra att lĂ„na till sĂ„nt som bidrar till tillvĂ€xt, det tar orimligt lĂ„ng tid annars. Det Ă€r mycket pengar, men det Ă€r investeringar som har varaktighet i 70 Ă„r, sĂ€ger Paul Lindvall.

Att ha en fungerande höghastighetsbana pÄverkar mÄnga omrÄden. Kortare resetider kan göra att tÄg lockar mer Àn flyg och gods kan flyttas frÄn vÀgar till jÀrnvÀgar, vilket har positiva effekter pÄ miljön. Och sÄ kan överbelastade spÄr avlastas.

– JĂ€rnvĂ€gsresandet ökar kraftigt och vi har problem med befintliga spĂ„r, sĂ„ vi kan inte fördröja mer. PĂ„ mĂ„nga strĂ€ckor Ă€r det sĂ„ mycket trafik att man kan inte kan samsas om spĂ„ren. Det kommer aldrig att fungera bra om vi inte fĂ„r en ökad tĂ„gkapacitet.

Höghastighetsbanan kan Àven pÄverka Linköping som stad positivt. NÀr stÀder sammankopplas blir det enklare att pendla till bland annat Stockholm, Jönköping, Göteborg eller Malmö.

– Jag kommer att fortsĂ€tta driva pĂ„ för den hĂ€r linjen. Vi kunde bygga ut jĂ€rnvĂ€gen nĂ€r vi var ett av vĂ€rldens fattigaste lĂ€nder, dĂ„ borde vi klara det nu ocksĂ„, sĂ€ger Paul Lindvall.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om