– Jag kan bara föreställa mig hur kollegorna från räddningstjänsten i Motala kände det, de som var först på plats, säger Lars ”Lillis” Hellberg, brandman vid Räddningstjänsten Östra Götaland med placering vid Kallerstad-stationen i Linköping.
Lars Hellberg och kollegan Magnus Ahnfalk har delvis olika bilder och hade olika uppdrag under räddningsinsatsen i Tidingshyttan i Tjällmo. Lars Hedberg ingick i den RTÖG-styrka som beordrades till branden första dagen, 26 april.
– Först var det rätt kaotiskt. Vi kom upp dit med halvtankade bilar, vi hann inte ens tanka fullt, säger Lars Hellberg.
Lägesbilden var något oklar när styrkan som Hellberg ingick i kom på plats. Först efter att gruppens styrkeledare själv, i personbil längs grusvägarna i den brinnande skogen, inspekterat platsen stod det mer klart vad som behövde göras. Styrkan flyttades från utgångspunkten, fotbollsplanen i Tjällmo där stab upprättades, och jobbade med att dra slang längs grusvägarna för att bland annat skydda de skogsmaskiner som avverkade träd för att hejda branden.
Magnus Ahnfalk väcktes klockan 03.20 in på brandens tredje dag och beordrades först till Motala för att bistå i arbetet med att bygga en depå för förvaring av materiel. Han upplevde att bilden av uppdraget var tydlig. Senare skickades Magnus Ahnfalk upp till Tjällmo och ingick i en av sektorerna där den brinnande skogen bekämpades.
Arbetspassen för brandmän och hemvärn blev stundtals långa. Magnus Ahnfalks grupp bytte av en styrka som var riktigt trött.
– Jag förstår att det är svårt att ha en överblick över vilka som varit ute längst, säger Magnus Ahnfalk, som konstaterar att trötthet blir en säkerhetsrisk.
– Man riskerar att ramla och skada sig. Eller de som kör tankbil med vatten, de blir en fara bakom ratten.
Både Magnus och Lars imponerades av samhällets uppslutning i räddningsinsatsen. Leverans av mat, dryck och andra förnödenheter fungerade bra. De delar uppfattningen att korrekta lägesbilder är viktigt i stora insatser, liksom struktur.
– Det är lätt att vara kritisk i efterhand. Det behövs en tydlig ledning och tydliga beslut, även om alla beslut i efterhand inte blir så bra, säger Lars ”Lillis” Hellberg.
En av flera erfarenheter efter Tjällmo-branden är att äldre brandbilar är värda att bevara.
– Vi körde upp våra gamla bilar och ställde upp som tankbilar. Det var guld värt, säger Magnus Ahnfalk.