Som vi skrev igår hade en Norrköpingsbo fått ett mystiskt mejl från Östgötatrafiken. När han pratade med kundtjänst fick han svaret att mejlet inte kom från dem. Nu visar det sig att flera östgötska resenärer fått liknande mejl.
Och nu står det klart att mejlen kommer från Östgötatrafiken och ingen annan.
Mattias Näsström, trafikoperativ chef, reder ut vad som hänt.
– Det hör ihop med att vi måste anpassa oss efter den nya dataskyddsförordningen som träder i kraft i maj 2018. Sedan en dryg månad tillbaka har vi börjat städa vår kunddatabas.
För de östgötar som tecknat ett konto men inte varit inloggad på "Mina konton" på 13 månader innebär det att deras konton blir inaktiverade.
– Vi hade fått uppfattning om att vårt it-system först skulle skicka ut ett mejl till alla som inte varit inloggade på 13 månader för att informera om att man blir inaktiverad. Men nu visade det sig att konton inaktiverats utan att resenärerna fått något varningsmejl, säger Mattias Näsström.
För de resenärer som drabbats av problemet är det bara att återaktivera kontot via en länk som finns i mejlet. Vill man inte återaktivera kontot raderas all data efter ytterligare en månad.
Men det verkar ju inte som alla på er kundtjänst känner till de här mejlen?
– Vi kunde ha varit tydligare med kommunikation och information, men vi blev överraskade av att it-systemet inte gjorde som vi trott, säger Mattias Näsström.