Det är i dag fullt möjligt att cykla vid sidan om Göta kanal, på de vägar som sträcker sig utmed farleden .
Däremot tar det stopp vid många av de sjöar som förbinder kanalen, exempelvis Roxen utanför Linköping.
Det uppstår också svårigheter att på ett relativt snabbt och enkelt sätt ta sig förbi Vättern, från Motala till Karlsborg.
För att öka kanalens attraktionsvärde, inte minst bland utländska besökare, har nu samtliga sju kanalkommuner (Motala, Linköping, Norrköping, Söderköping, Mariestad, Töreboda och Karlsborg) beslutat sig för att gå samman i en så kallad avsiktsförklaring tillsammans med Region östergötland och Västsvenska Turistrådet där man ansöker om pengar hos Tillväxtverket för en förstudie där man vill undersöka och kartlägga möjligheterna att bygga en cykelled mellan Mem och Sjötorp, en sträcka som mäter omkring 20 mil.
– Vid vissa större sjöar, exempelvis Vättern, måste man kanske införa en typ av färjetrafik där besökarna kan transportera sina cyklar, funderar Anders Donalu, vd för Göta kanalbolag som skjuter till 1,5 miljoner kronor till förstudien under en fyraårsperiod.
Hur mycket en komplett cykelled kan komma att kosta vill Donlau inte spekulera kring, men han tror att ett realistiskt slutdatum för projektet kan vara någon gång under 2020.
– Det skulle gagna alla de näringsidkare som finns utmed Göta kanal. Med fler besökare ökar också intäkterna för de som driver till exempel restauranger, caféer och olika former av övernattningsverksamheter, säger han.