Cykel ska kosta som en hund

Under våren ska cyklar få åka med på Östgötapendeln. Det är en önskan som tagit lång tid att uppfylla.

Annika Lillemets (MP) visade på behovet, men socialdemokraten Anna Larsson skrev förslaget.

Annika Lillemets (MP) visade på behovet, men socialdemokraten Anna Larsson skrev förslaget.

Foto: Peter Jigerström

ÖSTERGÖTLAND2016-01-20 07:20

Det är mer än fem år sen Miljöpartiet genomförde en politisk PR-kupp där Annika Lillemets försökte ta ombord sin cykel på pendeltåget. Hon var då lokalpolitiker, men blev strax därefter riksdagsledamot. Partiets poäng var att det borde vara tillåtet att ta med cykeln.

Den som sen såg till att det blev verklighet var socialdemokraten Anna Larsson. I april 2014 lämnade hon en motion till dåvarande landstingsfullmäktige om möjligheten att ta med cykeln.

Fullmäktige ansåg att idén var bra, men det fanns en hake. Enligt landstingsfullmäktige fick inte cyklarna plats, det bästa vore därför att vänta till december 2015. Då skulle nämligen de 15 nya tågen av typ X61 hinna levereras.

Nu är dessa tåg på plats och därför är Östgötatrafiken redo att släppa ombord cyklar – om det inte vore för stationerna.

De äldre stationerna är inte byggda så att det utan ansträngning går att få upp en cykel på perrongen.

Därför har alla kommuner utmed pendeln fått en påstötning från Östgötatrafiken, trots att det egentligen inte är kommunen som äger stationerna.

– Det är väl så att det är kommunen som har intresse av detta. Vi vill se ett ökat resande med cyklar och ska det hända något så blir det upp till kommunerna, säger Per-Erik Hahn. Han är cykelsamordnare vid Linköpings kommun.

I Linköping är det relativt enkelt att lösa med ett par smala ramper i varje trappa. Linghem och Vikingstad har så moderna stationer att det är fullt möjligt att cykla ända in tågvagnen.

– Det går, men det kanske inte är att rekommendera, som Per-Erik Hahn uttrycker det.

Även i Mjölby krävs någon form av ramper, medan Skänninge station är mer lättillgänglig.

Östgötatrafiken räknar med att cyklarna ska kunna tas med ombord framåt våren.

Men det blir inte fritt fram, snarare tvärtom.

Under högtrafik, när de flesta pendlar, får man inte ta med cykel. Inte heller sena kvällar och nätter.

– Det där innebär ju lite begränsningar, men vi får se det här som ett steg i rätt riktning. Vi ser från andra kommuner i Sverige att möjligheten att ta med cykel ökar resandet, säger Per-Erik Hahn.

Dessutom ska det kosta att ha med sig cykeln. Region Östergötland – som landstinget numera heter – ansåg att det vore lämpligt att ta ut ungefär samma summa som för en hund.

– Där finns också exempel från andra städer. När de införde "gratis för cyklar" i Köpenhamn så ökade resandet med 8 procent, vilket är en ökning som är långt bättre än många andra åtgärder när det gäller att öka resandet. Men vi får respektera att Östgötatrafiken vill ha en viss försiktighet i början. Det blir spännande att få börja testa, det här har diskuterats i minst 10 år, säger Per-Erik Hahn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!