– Väldigt roligt att vårt utvecklingsarbete uppmärksammas på det här sättet. När vi växer så intensivt som vi gör så är det viktigare än någonsin att vi svarar upp mot läsarnas förväntningar på en attraktiv användarupplevelse, säger Correns chefredaktör Christer Kustvik.
Corren och NTM har senaste tiden fokuserat på att utveckla användarupplevelsen på nyhetssajter och appar. Bland annat har man lanserat en nyhetstätare startsida, personalisering av innehåll utifrån geografi och ett nytt storyformat för presentationen av den fördjupade journalistiken. Arbetet med sajter och appar är som ett av fem bidrag från hela världen nominerat i kategorin bästa produktutveckling.
– Vi ser tydligt i vår analys att den nya sajten får läsarna att ta del av ännu mer av vår journalistik, vilket förstås är ett toppbetyg till våra utvecklare, säger Christer Kustvik.
Vid sidan av sajten används också nyhetsbrev för att nå ut med journalistiken till läsarna. Den satsningen i NTM, på nischade nyhetsbrev, är nominerade i kategorin för bästa idé att uppmuntra till läsarengagemang.
Corren har än så länge lanserat nyhetsbrevet Kom närmare Mjölby som ger läsarna bra koll på Mjölbybevakningen.
– Fler liknande nyhetsbrev kommer framöver, säger Christer Kustvik.
Totalt har 193 finalister nominerats till årets INMA Global Media Awards 2024, varav 16 bidrag är från Sverige. Vinnarna utses vid en konferens i London den 22-26 april.