Antalet anmälda vårdskador som rör glaukompatienter har ökat markant mellan 2016 och 2017. Under 2016 anmäldes två patientfall, under 2017 har åtta allvarliga vårdskador anmälts varav fem berörde glaukompatienter. I januari i år gjordes ytterligare en anmälan där en patient blivit blind på ett öga på grund av läkarbristen.
LÄS MER: Ögonläkaren: Patienter blir blinda i kön
Frågan är hur stort mörkertalet är och därför har vi bett ögonklinikens ledning att ta fram en siffra på hur många avvikelser som gjorts under 2017.
– På ett år har vi runt 200 avvikelser och utifrån den mängd patientbesök vi har och den mängd patientkontakter så är det lågt, säger Thomas Åhlander som varit tillförordnad verksamhetschef på ögonkliniken fram till årsskiftet.
När han pratat med personalen om varför avvikelserna är så få uppges orsaker som tidsbrist eller att man bara sett riskmoment, något som också ska rapporteras.
– Runt hälften handlar om att vi gör avsteg från rutiner och PM. Det finns patienter som vi inte lyckats boka in i tid.
I kön på US i Linköping väntar 3 500 glaukompatienter som redan borde ha varit på återbesök. För vissa patienter är fördröjningen upp till ett och ett halvt år.
– Det är för länge, men det är inte alla på något sätt. Vi gör ändå 72 000 besök varje år och det är något lägre än tidigare. Det har varit ett tufft år rent bemanningsmässigt för ögonkliniken. Vi har haft en personalomsättning på tio procent vilket är i överkant av ett normalintervall. Fem till sju brukar vara brukligt, säger Thomas Åhlander.
Han tycker inte att ordet ”kris” är rätt i sammanhanget.
– Min bild är att ögonkliniken i Östergötland är en klinik som man söker sig till. Framtiden ser ljus ut.
Högsta ledningen inom Sinnescentrum, där ögonkliniken ingår, är medveten om att vårdköerna för glaukompatienter är långa, men att återbesöken dröjer upp till 18 månader verkar inte bli tydlig förrän vi ställer frågor om det.
– Vi har också sett på väntelistor att det förekommer den här typen av väntan. Sedan hur det kommer sig att de har kommit dit, det vet inte jag, säger Eva-Lena Zetterlund, produktionschef på Sinnescentrum. Min fråga tillbaka till verksamheten blir, varför bokar ni inte in långväntarna före dem som har en väntetid på en vecka? Man kan inte ta vem man vill utan ta det i turordning.
Så problemet ligger på golvnivå?
– Av den bilden vi plockar ut nu tack vare att du ställer frågan så kan man se att man inte arbetar på ett sätt så det blir effektiv för patienten. Man kan inte bara skylla på den som bokar utan vi måste tänka nytt i hela systemet. Och det jobbar vi för fullt med.
Vad tänker du kring att patienter fått vänta upp till 18 månader?
– Det är beklagligt.
Drygt 3500 står i kö på återbesök, känner du igen siffran?
– Nej, så har jag inte blivit matad med siffror. Det är väldigt stort flöde av patienter, det kan handla om stora tal, ja det kan jag stötta dig i.
Vilka risker ser du för glaukompatienter som får vänta över ett år?
– Ja, det beror väl på vilken sorts glaukom det är men ytterst är det en riskgrupp. Har man för högt tryck i ögat så mår inte ögats blodtillförsel eller nerver bra och då kan det ytterst bli blindhet.
Det har skett en ökning av lex marior där majoriteten anger på läkarbrist och långa väntetider som orsak, vad säger du om det?
– Det är jättesorgligt att det har hänt överhuvudtaget. Men jag tänker att vi kan få bukt med det här med den här typen av avvikelser genom att vi tittar på allt nu, både nybesök och återbesök.