Chefen: "Vi kan få bort många onödiga ringningar"

Christian Larsson, platschef på SOS Alarm, säger att de haft ett hårt tryck i sommar samtidigt som flera medarbetare har slutat.

Christian Larsson är platschef på SOS Alarm och Mary-Lou Granström är skyddsomubd och fackligt ansluten.

Christian Larsson är platschef på SOS Alarm och Mary-Lou Granström är skyddsomubd och fackligt ansluten.

Foto: Sarah Olsson, David Hernqvist

Östergötland2021-08-19 18:00

En rad anställda vittnar om att väntetiden för att komma fram till SOS Alarm skenar – många gånger uppemot tar det tre minuter innan någon svarar. Christian Larsson, platschef på SOS Alarm i Norrköping, medger att väntetiden har blivit längre. Under juli har den legat på i snitt 35 sekunder – långt över de åtta sekunder som det högst ska ta, enligt avtalet med staten.

– Det är olyckligt och för högt utifrån vårt avtal, säger han.

Har väntetiden legat på tre minuter?

– Snittiden har inte legat på tre minuter, men enstaka inringare kan ha fått vänta så länge och det är beklagligt.

Orsaken är att samtalen till SOS Alarm har blivit fler, menar Christian Larsson:

– Pandemin och att restriktionerna släppts bidrar. För många ringer också av fel anledningar: vart tredje samtal är samtal som egentligen inte borde gått till oss – men vi måste svara på alla samtal.

Riskerar någon att skadas eller att dö i väntan på att komma fram till SOS Alarm?

– Jag vill inte spekulera i det. Men vi kan få bort många onödiga ringningar om allmänheten inte ringer oss när det inte finns behov.

undefined
"Det största problemet är att medarbetare inte har kommit ut i verksamheten". Det tror Christian Larsson är den främsta anledningen till att svarstiderna har varit svåra att hantera.

Anställda och tidigare anställda som vi har pratat med säger att de redan innan sommaren försökte påtala för ledningen att trycket var för högt och att det skulle bli svårt att hålla samtalstiderna under sommaren. Men det känner Christian Larsson inte igen.

– I så fall har jag inte hört konkreta förslag. Vi kanske behöver vara fler. Men vi har heller inte dragit in semestrar, det har inte varit ett alternativ.

Han säger att de förberedde sig för högt tryck under sommaren, men inte så pass högt som det har varit.

– Vi kan rekrytera och utbilda fler. Om trycket är högt kan folk ibland behöva komma tidigare eller sluta senare.

SOS Alarm har fått höjda anslag av staten för att klara trycket i år. Trots det har svarstiderna alltså ökat: från januari till juni har de i snitt legat på drygt tio sekunder och under juli alltså 35 sekunder.

Hur kommer det sig?

– Med facit i hand kan vi behöva mer personal. Att rekrytera och utbilda någon tar ett halvår och är ingen åtgärd som görs snabbt.

Han menar att det största problemet är att personer som gått SOS Alarms utbildning ändå inte blivit kvar. Anledningarna kan vara det höga trycket eller att jobbet inte passat dem.

Christian Larsson har fått ta del av medarbetarnas berättelser innan vår publicering.

– Det är naturligtvis tråkigt att ta del av deras upplevelser. Saker som omnämns här, om de stämmer, ska självklart inte förekomma på vår arbetsplats. Det här kommer vi att följa upp.

undefined
Christian Larsson tror att när sommaren är slut kommer antalet samtal in minska.

Sedan årsskiftet har tio personer slutat på SOS Alarm i Norrköping. Enligt anställda och tidigare anställda som vi har pratat med har de slutat på grund av en bristande arbetsmiljö, med arbetsledare som hetsar och skriker och ökad stress. Men den bilden känner inte Mary-Lou Granström, skyddsombud och facklig företrädare på SOS Alarm, igen. Anledningen till att folk har slutat, menar hon, kan i stället vara att jobbet inte är enkelt.

– Det är viktigt att ta eget ansvar. Behöver man en paus måste man säga det själv, säger hon.

Uppfattar du arbetsmiljön som god?

– Absolut, jag kan inte säga något annat.

Hur kan uppfattningarna om arbetsmiljön skilja så mycket?

– Gör man det man ska göra och jobbar när man är på jobbet är det inte ett problem.

Mary-Lou Granström menar att orsakerna kan vara personliga och inte behöver bero på arbetsmiljön.

undefined
"Det är viktigt att ta eget ansvar. Om man behöver en paus måste man säga det själv". Så säger skyddsombud Mary-Lou Granström om situationen på arbetsplatsen
För lång väntetid

SOS Alarm har under flera år har misslyckats med att leva upp till alarmeringsavtalet med staten, visar MSB:s (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) årliga tillsynsrapporter.

Enligt avtalet ska medelsvarstiden vara under åtta sekunder, förra året låg den på 9,2 sekunder vilket var en försämring mot året innan.

Mellan januari och juni i år har medelsvarstiden varit drygt 10 sekunder. Under juli 35 sekunder.

Så här har det sett ut tidigare:

2019: 8,6

2018: 11,6

2017: 12,7

2016: 14,7

2015: 13,3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!