Bussförare orolig för smittspridning

Länets bussförare skyddas för dåligt mot att smittas av coronaviruset. Det menar busschauffören Johan Hildor.

"Det handlar inte om att stänga ner busstrafiken, men för att bussarna ska kunna fortsätta rulla behöver vi friska chaufförer som kan framföra dem", säger Johan Hildor.

"Det handlar inte om att stänga ner busstrafiken, men för att bussarna ska kunna fortsätta rulla behöver vi friska chaufförer som kan framföra dem", säger Johan Hildor.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Östergötland2020-03-16 14:10

– Vi förare är ganska olika och det är inte ofta som vi är överens om alla frågor, men det här är en fråga som förenar varenda en. Alla känner en oro och vill att det ska göras något nu, säger Johan Hildor som kör buss i Linköping.

Enligt egna uppskattningar möter han under en vanlig dag mellan 300 - 700 passagerare.

 – Det känns sådär. De flesta stämplar sina resekort i biljettmaskinen framme hos föraren, och de som stämplar med mobilbiljett gör det i en apparat som sitter en halvmeter från där jag sitter. Jag har folk väldigt nära inpå och vi har inget plexiglas eller liknande. Det räcker att någon hostar till för att man ska riskera att smittas, säger Johan Hildor.

Han reagerade på sina egna arbetsvillkor efter att han märkt att kollegor utomlands börjat införa skyddsåtgärder. Det har handlat om att endast ha på- och avstigning vid bakdörrarna, att spärra av främsta stolsraden, att inte ha stående passagerare med mera.

– Man pratar om att det är bäst om smittan sprider sig långsamt, och det är bra. Men då måste man se till att skydda viktiga samhällsfunktioner som sjuksköterskor och läkare men också busschaufförer.

Personligen är han inte rädd för viruset i sig. Däremot är han orolig för vad som händer om ett stort antal förare blir sjuka samtidigt och efterlyser åtgärder från Östgötatrafiken och Transdev, som sköter kollektivtrafiken i länet.

– Vissa kanske tycker att det är drastiskt, men varför inte vara på den säkra sidan?

Östgötatrafiken har gått upp i stabsläge och har en krisledningsorganisation som styr verksamheten.

– Vi håller oss uppdaterade för att kunna agera på eventuellt nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten. Just nu finns det inga nationella riktlinjer kring att vi som kollektivtrafiksmyndighet ska vidta några speciella åtgärder gällande förarna. Men om det kommer några ändringar kommer vi självklart följa dem, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Har ni en krisplan om många förare blir sjuka samtidigt?

– Vi har hela tiden kontakt med branschorganisationen Svensk kollektivtrafik och MSB. Vi har fått i uppdrag att titta på vad som händer om si och så många blir sjuka. Vi har en plan sedan tidigare, men det har inte varit för precis det här scenariot. 

Har ni pratat med förarna?

– Ja och vi har en dialog med deras arbetsgivare. Vi följer rekommendationer från myndigheterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!