Östgötatrafiken hade planerat att plexiglasen skulle vara på plats i samtliga 315 bussar som trafikerar vägarna i Östergötland i maj eller juni.
Nu, i slutat av augusti, återstår att montera utrustningen i 45 dubbeldäckare plus ett mindre antal standardbussar, uppger Mattias Näsström, trafikoperativ chef.
Han anger att det främsta skälet till förseningen är att de entreprenörer som tillhandahåller bussarna står med ett flertal olika modeller i sina fordonsflottor och att glasen specifikt måste anpassas till varje enhet.
– Det är mycket jobb som ska göras och det har tagit längre tid än vi trodde. Det beror delvis också på en del sjukdomar hos leverantören, säger Näsström som poängterar att glasen har godkänts av Arbetsmiljöverket, i samarbete med lokala skyddsombud.
När de återstående bussarna kommer att ha utrustningen, vars syfte är att separera föraren med resenärerna under den pågående pandemin, är oklart.
– Vi jobbar för att glasen ska vara på plats så snart som möjligt. Om de kommer att vara kvar efter pandemin är en fråga vi får ta ställning till längre fram. Det finns både fördelar och nackdelar med utrustningen, säger Mattias Näsström och utvecklar:
– Glaset fungerar som ett skydd för föraren om exempelvis en hotfull situation skulle uppstå. Den stora nackdelen är att förståelsen mellan föraren och resenärer riskerar att minska eftersom man har svårt att höra varandra.