Motormännens vägombud har undersökt 9 200 mil av Sveriges vägar. Enligt Motormännen visar deras undersökning att 3,4 procent av vägnätet är underkänt.
De vägar i Östergötland som Motormännens Riksförbunds vägombud har kört på får nästan genomgående grön markering vilket betyder ”bra”.
Undantaget är E4 mellan Mjölby och Ödeshög, och E4 norr om Norrköping som får röd markering, ”inte okej”.
Några avsnitt, som E4 i höjd med Spångsholm, E4 norr om Linköping, vissa avsnitt av riksväg 35 mellan Linköping och Åtvidaberg, och flera vägar runt Skänninge, får gul markering vilket betyder okej, men inte mer.
Enstaka vägpartier betygsätts med svart som är riktigt dåligt. Av de vägar i Östergötland som Motormännen har åkt på markeras 0,3 procent med svart.
I ett pressmeddelande säger Motormännens trafiksäkerhetsansvarig Erik Kjellin att Sveriges vägnät som helhet är bra men att standarden är sämre i norra delen av landet.
Östergötland är ett tätbefolkat län med vägar som det körs mycket på. Att länets vägnät får så gott betyg beror förmodligen på att Trafikverket underhåller åtminstone större vägar, tror Jan Björklund, lokal kontaktperson för Östergötland.
Undersökningen är gjord med Motormännens ombudsbilar där smartphones, som mäter varje skrovlighet som ger vibration, har monterats. Skrovlig vägyta ger sämre väghållning, vatten samlas som fryser till is och vägens tillstånd försämras ytterligare, enligt Motormännen.