Bokussen som blev en husbil

Familjen Beinerfelts husbil har tidigare varit bokbuss i Motala kommun. Efter en total ombyggnad invändigt klarar den fem bältade personer och har åtta sovplatser. ”Det är jättekul med något helt eget som man gjort själv”, säger Roger Beinerfelt.

Flexibelt. Soffan går att göra om till en dubbelsäng. Husbilen har ett kök med vatten, kokplattor kyl och frys.

Flexibelt. Soffan går att göra om till en dubbelsäng. Husbilen har ett kök med vatten, kokplattor kyl och frys.

Foto:

Östergötland2016-05-23 10:00

På tomten i deras nybyggda hus i Tolefors, utanför Ledberg, står familjens favorit nummer ett.

– Vi kör vår husbil runt 500–600 mil varje år och det är en enorm frihet att vara dra i väg när man känner för det. Det blir säkert två–tre veckor på somrarna som vi åker på olika campingar, säger Roger och Caroline Beinerfelt.

Från början användes den som bokbuss i Motala kommun, från 1986 och många år framåt.

Paret köpte den 2009 och har sedan dess både lackat om utsidan och byggt om det mesta invändigt.

– Vi fick idén från några kompisar i Eskilstuna som hade köpt en likadan, men deras är från 1960-talet. När vi fick höra att en kompis kusin hade köpt en bokbuss från Motala kommun som skulle säljas vidare hörde vi av oss direkt och det är absolut inget vi ångrar, säger Roger.

Den blåvita färgen lackades om till grå och vit på egen hand (något som kostade ungefär 50 000 kronor) – men allra först byggde Roger om interiören (vilket kostade cirka 25 000 kronor).

– Vi köpte stolar med bälten så att det skulle få plats fem personer samtidigt – en förare och fyra passagerare. Efter förvandlingen till husbil kan de som tagit körkort före juni 1996 (då Sverige gick med i EU) köra den med enbart B-körkort – trots att gränsen för att det ska krävas lastbilskörkort egentligen går vi 3,5 ton. Den här väger 11,7 ton – men klassas ändå som personbil klass två.

Roger – som är snickare i grunden – byggde upp sängplatser, soffa, kök och badrum.

– Alla väggar, sovplatser och soffan är gjort av oljehärdad masonit för att klara av fukten, förklarar han.

De har två dubbelsängar (den ena längst bak och den andra längst fram över förar- och passagerarstolarna), två enkelsängar och så går soffan snabbt att göra om till en dubbelsäng. Med andra ord finns det totalt åtta sängplatser.

– Det är skönt med mycket utrymme och känns inte som att vi behöver trängas här, framhåller Caroline.

Köksdelen – med skåp och luckor från Ikea – har två kokplattor, samt både kyl och frys, kallt och varmt vatten.

– Längst bak i bussen har vi en varmvattenberedare på 30 liter och den brukar räcka alldeles lagom, säger Roger.

Toaletten och duschen används förstås en hel del under resorna.

– Det är en stor fördel att vi är helt självförsörjande. Det räcker ju att handla med sig lite mat och åka i väg när vi vill det, menar han.

Roger lade även 97 meter golvvärme i hela bussen – vilket gör det väldigt skönt.

Både han och sonen David tävlar i enduro och åker i väg på tävlingar en del helger. Då åker de alltid i husbil – som har plats för fyra, fem motorcyklar.

– Jag har tidigare kört på elitnivå, nu blir det mest på motionsnivå. Men jag tillhör topp tio i Sverige i min åldersklass, säger Roger.

Far och son arbetar med att bygga fibernät runtom i Sverige och reser en hel del. Då används ofta husbilen som bostad i stället för att sova på hotell.

Det allra bästa med deras skapelse tycker familjen är att den är unik. Ingen annan har en exakt likadan.

– Det är roligt med något helt eget som man har gjort själv. Dessutom kostar den inte särskilt mycket. I år är ju husbilen 30 år och har blivit skattebefriad också, menar Roger.

– Det är extra skönt att åka i väg med husbilen för då sköter Roger all markservice. Hemma är det mest jag som gör det annars eftersom han är i väg så mycket på jobb, ler Caroline.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!