Det var en dag i januari som trafikanter på E4 slog larm till polisen: de såg en bilist som verkade sova bakom ratten.
Polisen ryckte ut och kunde konstatera att det stämde. De kunde se att mannen sov, och han reagerade varken på blåljus eller stoppsignaler medan hans bil körde vidare i vänsterfilen. "Han fångades på film under färden och har själv erkänt trafikbrott", skriver polisen i ett pressmeddelande på sin hemsida.
Var och hur polisen fick stopp på sömntutan och hans självkörande bil framgår inte. Polisens presstalesperson uppger att det hände i Östergötland.
"Det är ju såklart aldrig tillåtet att sova vid ratten, oavsett hur smart system man har i bilen", säger Björn Thunblad, samordnare för trafik region Öst, i pressmeddelandet.
Det finns moderna bilar som i princip är självkörande i dag, men i Sverige är det inte lagligt att överlåta hela ansvaret till bilen.
Björn Thunblad är positiv till den tekniska utvecklingen.
"Att använda sig av automatiska körsystem som adaptiv farthållare och automatiskt filhållningssystem har positiva effekter på trafiksäkerheten och återfinns i princip hos alla nyare personbilar", säger han i pressmeddelandet.
Han tror också att lagstiftningen kommer att ändras:
"Jag tror att vi kommer att se att olyckor med dödlig utgång kommer att minska när det används", säger Björn Thunblad.
Har man en bil med autopilot i dag är det upp till föraren att inte använda otillåtna system. Grov vårdslöshet i trafik kan ge fängelse i två år, påpekar Thunblad.