I Sverige finns det olika typer av bilförsäkringar, den första typen är trafikförsäkring och den måste alla bilägare ha, sen finns det hel- och halvförsäkring. I de flesta fall så räcker det med en halvförsäkring för att ersättas för en bilbrand.
– Om man har halvförsäkring på bilen, då ligger brandsjälvrisken på 1 500 kronor. Vi har även andra bilförsäkringskombinationer som kan halvera självrisken, branschstandard för brand ligger på 1 500 kronor, säger Stefan Brala, motorexpert hos Trygg-Hansa.
För vissa är enda sättet att få pengar tillbaka om de får skadestånd och för det krävs en gärningsman fälld i domstol.
– Om det nu är så att bilen inte har satts i brand, utan att man har fått fordonet vandaliserat genom att någon har hoppat på fordonet eller förstört vindrutorna, då måste man ha helförsäkring för att få ersättning.
Har man bara trafikförsäkring så får man stå för kostnaden själv.
– Vår prissättning bygger bland annat på skadehändelser som vi har sett historiskt, i utsatta områden resulterar det inte sällan i en hög premie, säger Stefan Brala och fortsätter:
– Det måste vara en ihållande trend för att det ska få en påverkan på premierna.
Om en bil hittas utbrunnen där det inte går att hitta ägaren, är det vanligtvis kommunen som tar hand om bilen, men vet man vem ägaren är så är det ägarens ansvar att bogsera bort bilen.
– I halvförsäkringen så ingår det bärgning, oavsett om bilen har brunnit eller vandaliserats. Det har inte kommit till min kännedom att bränderna har förekommit i garage. Där vet vi att det har varit komplicerat att bärga fordonen, säger Stefan Brala och fortsätter:
– Ibland måste man släpa ut bilarna med vajer för att det har varit svårt att komma ner med en bärgningsbil i garage, vilket ökar den totala skadekostnaden.
Enligt Maria Lindholm, presschef på Trygg-Hansa, är en aspekt att antalet registrerade personbilar har ökat sedan 2001, vilket kan innebära att antalet bilbränder har minskat sett till totalen.
– Statistiken visar att antalet bilbränder ligger på en stabil nivå med undantag för 2011 då antalet bilbränder var rekordmånga. Vår bedömning är att mindre än hälften av bilbränderna är anlagda och majoriteten av bilbränderna orsakas av tekniska fel.