Kritiserade chattfunktionen kommer tillbaka till regionen

Efter bara ett år skrotade Region Östergötland den digital chattfunktionen "1177 direkt", som ansågs ta för mycket tid av personalen. Men nu har politikerna beslutat att tjänsten ska väckas till liv igen.

1177 direkt infördes i Region Östergötland år 2023, men sattes på paus bara ett år senare.

1177 direkt infördes i Region Östergötland år 2023, men sattes på paus bara ett år senare.

Foto: Thomas Augustsson

Östergötland2025-01-31 05:00

1177 direkt infördes i Region Östergötland 2023. Tjänsten fungerade så att patienter först fick fylla i sina sjukdomssymptom online. Därefter fick de möjlighet att chatta med vårdpersonal på någon av länets vårdcentraler. Möjlighet till videosamtal fanns också. Men systemet fick kritik. 

– Vi tycker att 1177 direkt har tagit väldigt mycket resurser. Ett sådant ärende tar mer tid än ett vanligt telefonsamtal och binder upp värdefull personal – vilket har skapat mycket frustration inte minst på vårdcentralerna. Vi är skyldiga att svara patienterna inom en viss tid och ibland kan det ta flera timmar innan patienten svarar tillbaka. Det gör att någon hela tiden måste bevaka chatten, sa distriktsläkaren Julia Eisenberg till Corren i våras.

Och politikerna lyssnade på kritiken. I maj förra året, ett år efter att 1177 direkt införts, beslutade regionens politiker att sätta tjänsten på paus, med motiveringen att man ville använda personalen mer effektivt.

– 1177 direkt har man upphandlat i väldigt många regioner. En del har valt att ha en enhet som svarar på den här chatten, vanligtvis då de som sitter med telefonrådgivningen på 1177. Vi valde att lägga ut ansvaret på respektive vårdcentral. Det visade sig sen, för alla regioner som haft det upplägget, att det blev inte bra, säger Fredrik Sjöstrand (M), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN).

undefined
Fredrik Sjöstrand (M), är ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Östergötland.

Nu har pausen upphävts, som Dagens medicin var först att rapportera. Under HSN:s möte i januari beslutade ledamöterna att återinföra funktionen. Att upphandla en annan liknande tjänst bedömdes som för dyrt.

Varför behövs den här tjänsten? Hade det inte räckt med exempelvis en möjlighet att ringa och sen bli uppringd?

– Den gör vården tillgänglig för personer som kanske inte alltid är så vana vid hur man tar sig in i vården. Så det handlar mer om vad du som patient är bekväm med.

Sjöstrand förklarar att det nu ska utredas hur 1177 direkt ska vara utformat när det återinförs. En tänkbar lösning är att låta funktionen skötas centralt, istället för av enskilda vårdcentraler.

– Troligtvis kommer det landa i att man har en central ingång, men här finns nog lite olika åsikter. Och nu måste man, i det här genomförandeprojektet, ha en dialog genom hela hälso- och sjukvårdsorganisationen.

Det ska även utredas om privata vårdcentraler ska få tillåtelse att ha egna tjänster av samma typ som 1177 direkt, något de inte fått tidigare.

Funktionen är tänkt att återinföras framåt årsskiftet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!