Ostlänken är en drygt 15 mil lång planerad järnväg mellan Järna söder om Södertälje till Linköping och om två veckor ska Trafikverket lämna förslag till regeringen hur de 799 miljarder kronor som riksdagen i juni anslog till järnvägar, vägar sjöfart och underhåll ska fördelas under de kommande tolv åren.
Nu har den tidigare prislappen för Ostlänken stigit med sex miljarder kronor, samtidigt som Trafikverket pekar på att det finns flera miljarder att spara genom att lägga delar av rälsen i luften med en ny metod, på så kallade landbroar.
Den första planeras att byggas i Robertsfors i Västerbotten och blir 850 meter lång.
Men landbroar tilltalar inte Ali Sadeghi, Trafikverkets chef för Program nya stambanor.
– Att ta in nya tekniker och metoder och förändra geometrier i höjd skulle betyda ett totalt omtag för Ostlänken. Det ligger inte på bordet, säger han i en intervju med DN.
När det gäller kostnadsökningen för projektet hänvisar tidningen till de uppgifter man tagit del av där Trafikverket i sina interna dokument bland annat förklarar att bygg- och anläggningspriserna har fortsatt att stiga långt snabbare än konsumentprisindex.
Omräknat för hela nätet av nya stambanor skulle exempelvis landbroar medföra många miljarder i besparingar men för Ostlänken, som ligger först i planeringen, avfärdar alltså Ali Sadeghi konceptet.